• @gloriousspearfishOP
    link
    3
    edit-2
    9 months ago

    Anlægget er 6,4kWp. Det fylder halvdelen af syd-taget. Hvis jeg havde den viden jeg har i dag, så havde jeg købt et dobbelt så stort anlæg.

    Ja det er hybrid anlæg med 5kWh batteri. Det slår ikke til og fra, men vælger hele tiden hvor meget strøm inverteren skal producere på elnettet vs. lade på batteriet. Den fordeling justere den selv automatisk hele tiden baseret på husets forbrug.

    Det virker helt som det skal. Når der er sol nok så matcher den husets forbrug så vi ikke køber strøm, og bruger så den overskydende strøm på at lade batteriet. Når batteriet er fuld, så laver inverteren så meget strøm den kan til elnettet, og vi sælger så den overskudsstrøm.

    Jeg bruger appen True Energy sammen med en Easee ladestander. Den planlægger opladning af bil ud fra elpriserne.

    Der er mulighed for at appen også kan tage højde for egen solproduktion, hvis man køber et modul til sin elmåler til det. Jeg bruger det ikke, for det virker til at være rimelig unødvendigt. Når der er høj sol så er der som oftest også billig el, dvs. den i forvejen vil planlægge opladning af bilen på de tidspunkter.

    Derudover sætter jeg manuelt bilen til opladning i weekenden når jeg er hjemme samtidig med at der er høj sol. F.eks. undlader jeg at sætte bilen til fredag eftermiddag hvis vejrudsigten siger høj sol lørdag, men sætter den i stedet til lørdag formiddag.

    • @vandlaas
      link
      29 months ago

      Det lyder meget identisk med mit tænkte setup. Fedt at høre man godt kan smide et større anlæg på og det stadig giver mening. Takker for svaret!