Kigger lidt på om det giver mening at skifte den/de gamle bil/biler ud med elbil/elbiler.

Er nysgerrig på hvor meget I der har skiftet før gav i benzin/diesel og hvor meget i nu bruger på el til bilen. Og selvfølgelig hvilken bil i havde før og hvor langt den kørte pr liter, og hvilken elbil I har skiftet til.

Vi bruger ca 3k på benzin og diesel om måneden. Har en ven der siger at han brugte lidt mere end 3k, men nu kun bruger 400 kr efter han har skiftet til elbil. Han har det med at være lidt fantastisk når han bliver entusiastisk omkring noget, så jeg lytter altid med lidt skepsis når han taler. Synes det lyder lidt for godt til at være sandt.

PS. Jeg var i tvivl om hvorvidt dette indlæg skulle på feddit.dk eller under teknologi! Hvad siger I?

  • bstix
    link
    fedilink
    arrow-up
    8
    ·
    1 month ago

    Din ven kan sagtens have ret. Jeg bruger også under et par hundrede hver måned, fuldstændigt afhængig af den variable pris. Om sommeren kører jeg næsten gratis. Tidligere brugte jeg 750-1000 på benzin til samme pendling 25 km tur/retur.

    Jeg kan næsten regne ud at du kører længere end jeg, og derfor kan du måske med fordel bruge et fast abonnement. Jeg mener det er 750,- om måneden hos Clever for fri ladning. Det er altså med andre ord også maximum prisen.

    Fordelen ved et fast pris abonnement er også at du slipper for bøvlet med at time ladningen eller køre effektivt. Men hvis du vil have prisen helt ned, eller kører mindre, så kan det bedst svare sig at betale pr. kWh.

    • KlorofylOPMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      1 month ago

      Jeg kan næsten regne ud at du kører længere end jeg

      Ja det gør jeg vist. Afstanden er dog fordelt på to biler. Og i første omgang ville vi kun skulle skifte den ene, så det kan nok ikke betale sig med abonnement.

      • bstix
        link
        fedilink
        arrow-up
        6
        ·
        1 month ago

        Ok. Så er den billigste løsning at have lader derhjemme, variabel elpris og et abonnement på afgiftsrefusion.

        Nogle elselskaber tilbyder det hele som samlet pakke. Jeg har selv sammensat det med strøm fra Vindstød og afgiftsrefusion fra Take Charge. Laderen købte jeg også fra Take Charge i stedet for at leje eller lave aftaler med frikøb osv. Det var det billigste da jeg købte bilen for 4 år siden, men jeg har ikke rigtigt undersøgt det siden.

        Udover prisen på laderen, så kostede det også et elektrikerbesøg for at udvide tavlen og sætte et ekstra jordspyd. Men ellers har jeg ikke haft uforudsete udgifter.

        Jeg skal snart have nye dæk, og de er lidt dyrere end til benzin og de skal skiftes lidt oftere. Det betyder ikke rigtigt noget i det samlede regnestykke.

        Vi har også beholdt konens benzin bil til de helt lange ture, men den bliver nok også skiftet til strøm næste gang hun skal have ny.

    • Rungester
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      1 month ago

      Jeg sætter en del ladestandere op som elektriker. Dem der er tætte på mig, anbefaler jeg også at købe en brugt ladestander og så få en ud og sætte den op. Så den anbefaling er jeg med på.