• KlorofylA
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    6 months ago

    Var det ikke det man i 2012 kaldte inklusion? Det gik jo horribelt, og desværre tog det 10 år og knap et dusin rapporter fra Vive, det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd, før man fra politisk hånd åbnede op for ideen om, at børn med diagnoser ikke nødvendigvis kan normaliseres blot fordi de omgives såkaldte normative børn, men at børnene med diagnoser derimod ofte endte med alvorlige stressbelastningsreaktioner som følge af tvungen deltagelse i de almindelige klasser.

    Der er faktisk flere børn i dag der har behov for specialtilbud og ekstra pædagogisk støtte, end der var i 2012. Lad os nu prøve noget andet.

    • SorteKaninOPMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      6 months ago

      Men hvor skal pengene komme fra til den slags forbedringer? Det er jo ikke fordi staten lige har fundet nogle ekstra milliarder nede i bunden af kisten - vent… /s

      • KlorofylA
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        6 months ago

        Måske ville det endda være billigere at gå tilbage til at bruge “specialklasser” som man gjorde før inklusionsparadigemet. Eller hvis der ikke var 28 børn i hver klasse, ville færre børn måske udvise adfærd der giver foranledning til et specialpædagogisk tiltag. Børn med adhd eller ASF kan blive alvorligt syge af at blive placeret i en normal klasse. Der er alt for meget støj og for mange indtryk. De kan ende med at blive så stressede at de bliver reelt psykisk syge, hvilket ender med at blive rigtig dyrt og er mega træls for selve barnet, der ender med at stoppe skolegang i mange år.

        • farsinuce
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          6 months ago

          at de bliver reelt psykisk syge

          Altså følgesygdomme/komorbiditet som depression og angst?

      • farsinuce
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        edit-2
        6 months ago

        Midlerne tages vel stadig ud af de enkelte folkeskolers egne budgetter for hvert barn, der har brug for støtte (inklusionsmodellen fortsat, som jeg forstår det). Det giver skolens ledelse inticament til ikke at tilbyde hjælp, når pengene enten skal række til X antal “problembørn” eller til en lærerstilling.

  • SorteKaninOPMA
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    6 months ago

    Tanken er, at man erstatter basispladserne med opkvalificering af pædagoger ude i hver enkelt institution. Så alle institutioner kan tage sig af børn med særlige behov.

    Og det er den rigtige vej at gå, mener man i fagforeningen LFS – Landsforeningen for Specialpædagoger.

    - Der skal ske en kæmpe kompetenceudvikling og kompetenceløft, fordi for mange ansatte vil det her gøre en svær hverdag endnu sværere, siger Næstformand i LFS, Jan Hoby.

    I Københavns Forældreorganisation er man alt andet end begejstret for kommunens nye planer.

    - Jeg synes, det er helt vanvittigt, fordi helt grundlæggende har børn ret til og krav på at få den støtte, som de har brug for, for at kunne fungere i en børnehave i en vuggestue eller et fritidshjem. Det kan man ikke bare fjerne, siger Signe Nielsen, der er formand for Københavns Forældreorganisation.

    Hmm den er ikke nem. Kan det her ikke også få flere forældre til at trække deres børn ud af folkeskolen og ind i privatskolerne? Det er noget jeg mener man virkelig bør prøve at undgå, da folkeskolens omdømme allerede har det rigtig dårligt (det er i hvert fald min opfattelse).

    • KlorofylA
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      edit-2
      6 months ago

      Kan det her ikke også få flere forældre til at trække deres børn ud af folkeskolen og ind i privatskolerne?

      Det er jeg helt sikker på at det kan. Man skulle nogen gange næsten tro at det var i nogens interesse at forringe de offentlige tilbud i så tilstrækkelig grad, at de private tilbud vinder indpas. Her tænker jeg blandt andet også på hospitaler og ældrepleje.

      Men hvad ville du selv gøre? Vi gav folkeskolen en chance i tre måneder. Men da min dejlige og tillidsfulde datter kom hjem forslået og med en pludseligt opstået vantro til andre børn, fandt vi ret hurtigt en privatskole til hende og hendes lillesøster. Jeg kan virkelig godt lide ideen om en velfungerende folkeskole, og ønsker at se den fungere. Vil også meget gerne støtte den. Prisen herfor er bare for stor. Jeg vil bare ikke byde mine børn at gå i den. I hvert fald ikke i den version af folkeskolen vi har ude på landet. Mon ikke skolerne er bedre i de mere velstående kommuner? Det antyder karaktergennemsnittet i hvertfald. Kender også en del der har fravalgt folkeskolen fordi antallet af elever l klasserne er for højt, og fordi der netop er for mange urolige elever.

    • farsinuce
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      6 months ago

      Kan det her ikke også få flere forældre til at trække deres børn ud af folkeskolen og ind i privatskolerne?

      Jo.

      Selvom jeg godt forstår, at vi har et svært problem, så er Lærer != Pædagog. Det virker som et ugennemtænkt quick fix.