• @UnderbroenOP
    link
    37 months ago

    Referat af teksten: Artiklen diskuterer udfordringerne ved at opretholde elevers koncentration og fokus i skolen, især i lyset af den stigende brug af digital teknologi i børns liv. En omfattende Unesco-rapport konkluderede, at elevernes evne til at koncentrere sig er afgørende for deres læring, og det danner grundlag for et udviklingsprojekt ved Københavns Universitet.

    Projektets formål er ikke kun at fokusere på faglig viden, men også at træne elevernes forudsætninger for at lære og fastholde deres opmærksomhed. Anne Marie Kristensen, studieadjunkt ved Københavns Universitet, er hoveddesigner af et nyt læringsforløb, der sigter mod at styrke børns koncentration og indre motivation for læring. En pilotfase i 13 sjællandske 4.- og 5.-klasser viste lovende resultater med forbedret koncentrationsevne og mindre hyperaktivitet blandt eleverne.

    Artiklen diskuterer også den generelle tilbagegang i læse- og matematikfærdigheder blandt danske elever ifølge Pisa-undersøgelsen og peger på teknologiens rolle som en mulig årsag. Teknologiens systematiske integration i det digitale økosystem, hvor distraktion er udbredt, skaber udfordringer for elevernes koncentration. Rapporten nævner også børns øgede skærmtid og tidligere adgang til smartphones som bekymrende faktorer.

    Projektet fra Københavns Universitet bruger analoge læringsmaterialer og en detektivhistorie for at hjælpe eleverne med at forbedre deres koncentration. Fokus ligger på at træne elevernes evne til at fastholde opmærksomhed på en opgave og undgå konstant skiftende fokus. Forskning viser, at konstant skiftende fokus har en kognitiv omkostning og kan tage tid at komme tilbage til dyb koncentration efter forstyrrelser.

    Artiklen afrunder med politiske perspektiver, hvor børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye understreger regeringens forsigtighedsprincip vedrørende skærmtid for børn. Projektets næste trin er at afprøve det videreudviklede materiale i flere klasser og tilpasse det for at kunne tilbydes gratis til lærere i hele landet med henblik på at understøtte børns forudsætninger for læring i den digitale tidsalder.