Ja okay, titlen er nok sat en smule på spidsen, men jeg har lagt mærke til at flere og flere af mine kolleger og samarbejdspartnere er begyndt at underskrive deres mails med kh og det synes jeg er en overraskende intim afslutning på en mail, som handler om manglende toiletpapir eller triviel sagsbehandling.

Det bliver aldrig skrevet helt ud - altså der står ikke Kærlig hilsen - det nok alligevel for intimt. Og det er en anden af mine yndlingsaversioner: mængden af forkortelser i breve og mails: Vh, kh, bh, mvh og så videre. Det tager ikke to sekunder at skrive Venlig hilsen, så hvad skal forkortelsen dog gøre godt for?! Jo jo, jeg er ved at være en gammel mand, som sjældent lader en god ophidselse gå til spilde, det medgiver jeg, men kan vi ikke få genindført en form for brevskrivninsetikette

Har I andre lignende oplevelser? Hvordan afslutter folk mails til jer?

  • UnderbroenOP
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    1 year ago

    Jeg er ikke sikker på, det er drejer sig om høflighed for mig. Det er snarere noget som skurer i øjnene og trigger et eller andet. Jeg får generelt meget få mails med høflighedsfraser eller klichéer. Hvilke klichéer får du? (bare så jeg kan se hvor skyldig jeg er/hvor mange mails jeg har sendt til dig på det seneste!).

    Helt generelt skriver folk bare ikke særlig godt: der bliver hverken formidlet høfligt eller klart. Tit skal der flere mails og/eller en samtale til at være sikker på, at alle har forstået det samme.

    • EvilCartyen
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      1 year ago

      Måske høflighed er det forkerte begreb her, det er nok mere fordi det er en formalitet. Jeg har tænkt lidt over det, og jeg bruger også de her formaliteter når jeg skriver til nogle jeg ikke kender, eller som ikke er i min afdeling. Jeg synes simpelthen ikke det er nødvendigt når det er kommunikation mellem mig og nogle kolleger jeg har arbejdet sammen med i årevis.

      Men ja, for de fleste mennesker ville det være en fordel hvis de fulgte de mere almindelige regler for skriftlig kommunikation.

      1. Skriv hvad det drejer sig om i emnefeltet, så man senere kan søge det frem
      2. Fortæl hvem du er og hvorfor du henvender dig
      3. Fortæl hvad du har brug for fra modtageren
      4. Fortæl om/hvornår du følger op på det
      5. Sig tak og farvel

      Vi kan skrive et helt kapitel om brug af CC og BCC en enden dag :D

      • UnderbroenOP
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        1 year ago

        Perfekt - en rigtig fin fremgangsmåde!

        Uh ja, Cc og Bcc samt -gys- reply all!