Altså f.eks. “treti, firti, femti, seksti” i stedet for “tredive, fyrre, halvtreds, tres”? Fordele:
- det ville gøre det lettere for børn at lære matematik
- det ville forbinde os med vores nordiske søskende (som altid bliver forvirrede når vi siger “halvfjerds” eller hvad det nu er) Ulemper:
- det ville skabe forvirring når de gamle talord i forskellige sammenhænge bliver brugt
- der er også noget lidt romantisk over vores gamle rodede talord.
Hvad synes I?
Jeg vil gerne gå den modsatte vej, jeg synes vi skal omdøbe hundrede til ‘fems’!
Som indbygger i
AarhusÅrhusAarhus vil jeg mene at der er mange andre ting der ville give mere mening at fokusere på(ingen nævnt ingen glemt) , både for de folkevalgte, skolelærerne og elever (og andre).Syns det ville give mere værdi at forene stavning og udtale. Tredive… for mig er det et stumt i
»Tredve« var faktisk en accepteret stavemåde. Du må vist desværre frem med tidsmaskinen.
Vi har dem allerede. Man brugte det på checks i “gamle dage”.
F.eks. otti istedet for firs: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=otti
Der har også stået “Femti kroner” på flere af de gamle pengeseddelserier.
Spændende, det vidste jeg ikke!
Min første indskydelse var at jeg er ligeglad. Tænkte alligevel lidt mere over det, og synes da det kunne give fint mening at skifte - hvorfor fortsætte med noget når der er et mere logisk alternativt?
“hvorfor fortsætte med noget når der er et mere logisk alternativt?”
Hold min øl. Vi skal have en snak om menneskelig adfærd. /s
…og sprog, sprog er bestemt ikke logisk og skal ikke være matematisk-logisk
Jeg vil meget gerne over på den nye tællemåde ligesom norge. Der er ingen reelle ulæmper, ud over at folk er bange for nye ting. Fire-og-halvtredsindstyvende stopper ikke med at være et gyldigt tal, bare fordi man også kan sige det som fem-ti-fire
Jeg er lidt ligeglad med om vi siger fyrre eller firti - men, jeg synes vores nuværende rækkefølge af tallene er idiotisk. Det der med at hoppe fra hundrederne, springe ti’erne over, sige et’erne og så tilbage til ti’erne, det er altså fjollet. Vi burde sige et-hundrede-fyrre-to, ikke et-hundrede-to-og-fyrre.
Vi burde gå HELE vejen: to-og-fyrre-og-et-hundrede
2 + 40 + 100
Resultat bliver det samme 👌
Hvor vil du smide decimaler ind henne? to-komma-5-og-fyrre-og-et-hundrede, komma-5-og-to-og-fyrre-og-et-hundrede eller du har måske andre gode ideer? ;)
Ville smide dem ind under
AlgebraAlbrage. Løst.
Ja måske, men det ville virkelig gøre det nemmere for børn at lære at tælle og regne hvis vi ændrede det. Jeg har været lektiehjælper på en lektiecafé, og det er bare tydeligt hvor meget lettere de ville have ved at forstå positionssystemet med dens forskel på enere, tiere, hundreder etc. hvis vi sagde “femtifire” i stedet for “fireoghalvtreds”…
Helt sikkert for begge tiltag!
deleted by creator
Nej. De fungerer udmærket som de er.
De kunne bare fungere bedre…
Alle dansktalende forstår jo numeralierne perfekt, så hvordan er det nordskandinaviske system bedre fungerende?
Hvis man skal taste tal ind som man hører, så skal man vente til at man har hørt to tal før man kan skrive det første tal. Fem-og-… tyve, og så kan man skrive 25. Hvis det var toti fem, kan man starte med at skrive 2 før man hører 5. Og så er det også bare hurtigere at sige syvti ni end ni og halvtreds.
Jeg har ikke et problem med at bruge det nuværende, men det andet ville være nemmere.
2105, toti fem, kan forveksles med en tal række, det sørger vores ‘og’ for bliver minimeret.
På norsk sier sjue-en null-fem
Helt enig, og netop dét eksempel er en god grund til at jeg bakker op om skiftet. Det nuværende system er ineffektivt.
For et pae måneder siden var jeg til et kursus med nogle udenlandske kollegaer. Dér underholdte jeg blandt andet med det danske talsystem, som de alle (selv franskmændene) rystede på hovedet af.
Men, det var da netop et eksempel hvor vores nuværende er bedre.
Hvis det var så ineffektivt havde det vel ikke fungeret I tusind år 😁
Halvtredssindstyvesindstyve år?
Ja de lærer dem, men det tager længere tid og er mere besværligt end det burde…
Ja.
Lærer min datter begge dele. Det gør det nemmere at lære at tallene på andre sprog.
Fifty eight = femti otte = otte og halvtreds
Lærer min datter begge dele
Er det så bare noget hun bruger derhjemme? Du er ikke bange for at hun begynder at sige forkert i matematiktimen?
Min søn er vokset op som tosproget. Skifter nemt imellem de to sprog, også tallene. Tænker at lidt anderledes måde at sige tal på dansk skulle være nemt nok at lære.
Nej. Nævner blot af og til, at tal kan siges på flere måder. Ligesom at spørge engang i mellem: “og hvad hedder det nu på [fransk|tysk|engelsk]?”, for sjov.
Du er ikke bange for at hun begynder at sige forkert i matematiktimen?
Der er alligevel et par år til hendes første matematiktime.