Apples nye CarPlay Ultra blev officielt lanceret tidligere på måneden. Flere bilproducenter har meldt ud, at de vil understøtte systemet i kommende modeller. Men en lang række mærker har endnu ikke forpligtet sig – og nogle har helt fravalgt det.
Jeg håber virkeligt eu begynder at stille nogle krav til hvad der må kontrolleres af touchskærme i biler snart.
Touch er bare ikke praktisk i biler da man ikke får noget fysisk feedback og er nødt til at visuelt se om det man gør virker.
Drej på en knap og du ved instinktivt hvad du har gjort.
Tag evt et kig på hvordan et cockpit på selv top moderne fly ser ud.
Jeg ved godt det er lidt æbler og bananer men der er en grund til touchskærme ikke er udbredte i fly.
Lidt mere on topic igen så hader jeg virkeligt det med at software fylder så meget i biler nu, løbende opdateringer osv.
Ideen er god, men det ender med at være en undskyldning for at sende dårlige produkter på markedet som så skal fikses via opdatering efter opdatering.
Touchskærme er meget udbredt i fly, men alle funktioner har en tilsvarende knap. Selv bare at justere lyset på individuelle skærme har sin egen dreje-knap.
e: I det billede du bruger som eksempel er de 4 store skærme ikke touch, men skærmen i midten er så vidt jeg ved. Grundet til det er mest fordi det er upraktisk at række sim arm indover og frem på den måde, ikke fordi det ikke ville være nyttigt. Top panelet og Autopilot knapperne sidder langt længere fremme end skærmen, hvilket er svært at se på det billede. Det kan ses næmmere her:
Jeg håber virkeligt eu begynder at stille nogle krav til hvad der må kontrolleres af touchskærme i biler snart.
Touch er bare ikke praktisk i biler da man ikke får noget fysisk feedback og er nødt til at visuelt se om det man gør virker.
Drej på en knap og du ved instinktivt hvad du har gjort. Tag evt et kig på hvordan et cockpit på selv top moderne fly ser ud.
Jeg ved godt det er lidt æbler og bananer men der er en grund til touchskærme ikke er udbredte i fly.
Lidt mere on topic igen så hader jeg virkeligt det med at software fylder så meget i biler nu, løbende opdateringer osv. Ideen er god, men det ender med at være en undskyldning for at sende dårlige produkter på markedet som så skal fikses via opdatering efter opdatering.
Touchskærme er meget udbredt i fly, men alle funktioner har en tilsvarende knap. Selv bare at justere lyset på individuelle skærme har sin egen dreje-knap.
Garmin laver et af de mest populære ‘integrated glass cockpits’ (touch skærme) https://www.garmin.com/en-US/aviation/prime/
e: I det billede du bruger som eksempel er de 4 store skærme ikke touch, men skærmen i midten er så vidt jeg ved. Grundet til det er mest fordi det er upraktisk at række sim arm indover og frem på den måde, ikke fordi det ikke ville være nyttigt. Top panelet og Autopilot knapperne sidder langt længere fremme end skærmen, hvilket er svært at se på det billede. Det kan ses næmmere her:

Så blev man klogere igen i dag 🙂
Hvad styrer man fra touch skærmene? Er det indstillinger på flyet eller bare hvad man gerne vil have vist på skærmene?
Det kommer an på flyet, men du kan lidt af det hele. Den her video forklarer det nok bedre end jeg kan https://youtu.be/21eOTAXdXLM