• SorteKaninOPMA
    link
    fedilink
    arrow-up
    12
    ·
    2 days ago

    CarPlay Ultra adskiller sig fra den oprindelige version ved at give Apple mere adgang til bilens systemer, herunder instrumentbræt og klimakontrol. Flere producenter ser ud til at være tilbageholdende med at give Apple den adgang.

    Måske er jeg paranoid men personligt har jeg det ikke godt med at der er tredjeparts software der lige pludselig ændrer ting i instrumentbrættet. Jeg synes allerede det er rigeligt farligt at man har fået touchskærme ind i bilerne.

    • vandsjov
      link
      fedilink
      arrow-up
      7
      ·
      2 days ago

      Jeg tænker det samme. Jeg er heller ikke vild med at min telefon skal definerer kritiske systemer. Infotainment og navigation er anderledes da det (ofte) skal være mere opdateret for at kunne leverer deres funktionalitet og giver mulighed for flere valgmuligheder (Spotify, Apple Music, YouTube Music (eller hvad det by hedder, Apple Maps, Google Maps, stemmestyret assistenter, osv.). Samt hvorfor skal jeg have endnu en “smart enhed”, når en telefon kan det det er brug for i bilen og samtidig allerede være skræddersyet til den pågældende chauffør.

    • Tralle
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      edit-2
      2 days ago

      Jeg håber virkeligt eu begynder at stille nogle krav til hvad der må kontrolleres af touchskærme i biler snart.

      Touch er bare ikke praktisk i biler da man ikke får noget fysisk feedback og er nødt til at visuelt se om det man gør virker.

      Drej på en knap og du ved instinktivt hvad du har gjort. Tag evt et kig på hvordan et cockpit på selv top moderne fly ser ud.

      Jeg ved godt det er lidt æbler og bananer men der er en grund til touchskærme ikke er udbredte i fly.

      Lidt mere on topic igen så hader jeg virkeligt det med at software fylder så meget i biler nu, løbende opdateringer osv. Ideen er god, men det ender med at være en undskyldning for at sende dårlige produkter på markedet som så skal fikses via opdatering efter opdatering.

      • drkt@scribe.disroot.org
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        edit-2
        2 days ago

        Touchskærme er meget udbredt i fly, men alle funktioner har en tilsvarende knap. Selv bare at justere lyset på individuelle skærme har sin egen dreje-knap.

        Garmin laver et af de mest populære ‘integrated glass cockpits’ (touch skærme) https://www.garmin.com/en-US/aviation/prime/

        e: I det billede du bruger som eksempel er de 4 store skærme ikke touch, men skærmen i midten er så vidt jeg ved. Grundet til det er mest fordi det er upraktisk at række sim arm indover og frem på den måde, ikke fordi det ikke ville være nyttigt. Top panelet og Autopilot knapperne sidder langt længere fremme end skærmen, hvilket er svært at se på det billede. Det kan ses næmmere her:
        https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fsamchui.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F02%2FUnited-787-10_24-800x534.jpg&f=1&nofb=1&ipt=053c3832bd6aa414dbd1b15cf1689ec387c7ccdcb334fa9aa35ce6e09a725395

        • Tralle
          link
          fedilink
          arrow-up
          4
          ·
          2 days ago

          Så blev man klogere igen i dag 🙂

          Hvad styrer man fra touch skærmene? Er det indstillinger på flyet eller bare hvad man gerne vil have vist på skærmene?

  • Core
    link
    fedilink
    arrow-up
    1
    ·
    1 day ago

    Jeg køber ikke bil med Apple, eller Google, eller lignende, installeret. Det er ret enkelt. :-)

    • SorteKaninOPMA
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      1 day ago

      Det er ikke “installeret” som sådan men biler nu om dage understøtter at ens smartphone slutter sig til bilen for at styre forskellige (begrænsede) ting. Jeg tror ikke rigtig du kan finde biler nu om dage der ikke understøtter Android Auto og Apple CarPlay.