• SorteKaninMA
    link
    fedilink
    arrow-up
    9
    ·
    4 days ago

    Godt brølt og det her skal vi have meget mere af.

    Jeg ved dog ikke helt om taktikken er at lede folk til sider som ser ud som dem på https://med.venner.network/ og https://ukrudt.net/. Nu er det ikke for at fornærme nogen, men jeg tror simpelthen de er lidt for 90’er-agtige for at “almindelige mennesker” vil kunne tage dem seriøst. Det lægger desværre en lidt uheldig bund på et ellers meget fint skriv i selve læserbrevet.

    Som et andet indspark i debatten: Jeg tror personligt vi skal bruge meget mindre tid på at prøve at forklare fediverset, og meget mere tid på at vise fediverset. Folk gider (desværre) ikke høre på en eller anden retfærdiggørelse af alternativet og hvorfor det etablerede er dårligt.

    Det er lidt som at overtale folk til at blive vegetar eller veganer. Hvad tror du ville overbevise dig bedst? En tale omkring hvor dårligt kød er og de klima-mæssige konsekvenser og hvordan plantebaseret mad er bedre? Eller ville det måske fungere bedre bare at lave et virkelig godt vegansk måltid og servere det? Jeg tror den sidste er mere effektiv. Inspiration og invitation til deltagelse, frem for skyldfølelse og formynderi.

    • letrasetOP
      link
      fedilink
      English
      arrow-up
      3
      ·
      4 days ago

      Enig langt hen af vejen. Det er bedre at vise, end at forklare fediverset. Når jeg engang imellem fortæller venner/kolleger/familie om det, og de så spørger “jamen, hvordan fungerer det så, når der ikke er nogen der ejer det?” så prøver jeg at give dem email-analogien, eller telefon-analogien. De giver begge i det mindste et ret simpelt mentalt billede som de fleste kan relatere til.

      Fordelen ved den analogi er, at når man så forklarer, at hvis email/telefoni var opbygget ligesom de centraliserede social media platforme er, så skulle de, istedet for at have een email, og eet telefonnummer som alle kunne kontakte dem på, oprette en konto hos hver enkelt udbyder for at kommunikere med de personer, der bruger den specifikke email/telefoniudbyder.

      Jeg ved dog ikke om det har fået nogle af dem til overveje at skifte, eller blot prøve en decentraliseret platform.

      • SorteKaninMA
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        4 days ago

        Jeg ved dog ikke om det har fået nogle af dem til overveje at skifte, eller blot prøve en decentraliseret platform.

        Nok ikke. Tror ikke der er mange der gør den slags uden en direkte opfordring og lidt vejledning.