• @SorteKaninMA
    link
    14 months ago

    Jeg synes ikke det er så ekstremt og jeg ser bare den nævnte historie som et eksempel. Altså ikke en argumentation for at vi skal fjerne alle træer fordi én person er død, men som et eksempel på at vejtræer kan dræbe og på den måde er farlige.

    Nu fandt jeg lige denne rapport fra 2014 hvor der står:

    Der er registreret påkørsel af faste genstande ved 47 af de 168 dødsulykker i 2014. I 18 af disse tilfælde er det vejtræer, men der optræder ligeledes husmure, autoværn, færdselstavler mv.

    Så i 2014 døde der altså mindst (det er antallet af dødsulykker, ikke antallet af døde) 18 personer pga. påkørsel af vejtræer. Det er da ikke et dårligt argument for at fjerne dem, hvis man mener at det ville føre til færre dødsulykker.

    Men øøh… Jeg forklarer bare hvordan jeg læser og forstår læserbrevet, jeg har virkelig ikke nogen stærke holdninger omkring emnet. Jeg ved ikke om vejtræer er gode eller dårlige men jeg ser ikke det store problem med læserbrevet sådan rent principielt.

    • @NielsToft
      link
      44 months ago

      Men hvad havde de ramt, hvis træerne ikke var der, og var det gået galt alligevel? Og i hvor mange tilfælde har træerne reddet liv? Der er nok lidt for mange variabler til at sådan en statistik kan bruges til vildt meget.

      Desuden kan vejtræer være med til at begrænse tosset kørsel. Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg har det fra, så tag det med, men jeg har ladet mig fortælle at vejtræer er en god visuel indikator til føreren om hastighed, hvorfor de sænker risikoen for vanvidskørsel på landeveje. Dunno, jeg kører altid under grænsen alligevel.