• @nicolairathjen@lemmy.world
    link
    fedilink
    27 months ago

    Hvis vi forestiller os at alle andre underviser specifikt i at klare sig godt i Pisa-testen og ikke andet, og at vi gør det på en anden måde, så kan man jo ikke sammenligne tallene.

    Hvis vi så foretiller os at vi gjorde mere for at klare os godt i Pisa for 5-10 år siden end vi gør nu, så vil det i netop den test se ud som om vi bliver dårligere, uden at det nødvendigvis reflekterer hele fagligheden.

    Jeg ved slet ikke om det her er tilfældet, men uanset bryder jeg mig ikke om idéen at stræbe sig efter at klare sig godt i en prøve der ikke er sat som målsætning. Det føles for mig lidt som hvis jeg følger hastighedsgrænsen der hvor der er fartkontrol, og så kører som det passer mig alle andre steder.

    • @SorteKaninOPMA
      link
      27 months ago

      Jeg ved slet ikke om det her er tilfældet, men uanset bryder jeg mig ikke om idéen at stræbe sig efter at klare sig godt i en prøve der ikke er sat som målsætning.

      Det kan jeg godt forstå. Jeg antager at prøven er generel nok til at kunne være sammenlignelig med folkeskolens eksamener, men det er bare min antagelse. Jeg ved ikke om man kan se den sammen tendens i de “rigtige” prøver dog, fordi niveauet jo er sat efter karakterskalaen og jeg tror desværre at den bliver justeret til en normalfordeling (bevidst eller ej).