Jeg holder fartsgrensen. Alltid. Har null respekt for de der kører i 100+ i 80-sonen. Er blevet kørt af vejen af en trailer, og det var dagen jeg købte dashcam til begge mine biler.

Jeg forstår ikke hvorfor det er så normalt… Og stop-skilte er bare for sjov!

  • krydret_ismaskine
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    arrow-down
    3
    ·
    3 days ago

    Økonomisk kørsel er inde i billedet fordi jeg vælger at køre 110, da det sparer brændstof. Din tese om acceleration holder ikke, for hvis du bekymrede dig om brændstoføkonomi, ville du også køre 110 😊

    Du stiller nogle tynde stråmænd op.

    Min kørsel er ikke til fare eller bare unødig ulempe, da jeg venter på at der er plads og jeg gasser op før jeg trækker ud, i stedet for at trække ud med 80-90km/t. Jeg kan godt vente hvis der er en hel strøm af hurtigere trafik i venstre spor, der skal nok være et ophold på et tidspunkt.

    Hvis jeg trækker ud med god afstand til bagfra kommende og overhaler med 110km/t, så må I der kører 130+ og indhenter mig på et.tidspunkt altså lige tage en dyb indånding i 10 sekunder, I skal nok komme forbi. Jeg trækker ind så snart der er plads, men jeg ændrer ikke min hastighed.

    Lad være med at tro at jeg trækker direkte ud foran folk, jeg hader når folk gør sådan.

    • altialtiOSIBIL
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      arrow-down
      2
      ·
      2 days ago

      Din kørsel ER til fare og det ER en ulempe du pådutter hundredevis af bilister i din færd på motorveje hver gang du kører.

      Du kører 110. Størstedelen kører 130. Så imens det individuelt for din bil er økonomisk, så er det ikke for alle andre biler, fordi de skal ned og op i fart, hvilket er dyrere i brændstof.

      Det er dyrere i brændstof totalt, for alle på din færd.

      Du er super egoistisk, men du ser det ikke selv.

      • krydret_ismaskine
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        edit-2
        2 days ago

        Gennemsnitshastigheden på motorveje med hastighedsgrænse på hhv. 110 og 130 er omkring 110 og 118:

        https://www.vejdirektoratet.dk/pressemeddelelse/2025/danskerne-koerer-fortsat-med-lavere-hastigheder

        Og nej, det er ikke til fare for andre at køre 110 i stedet for 130, så længe man ikke trækker direkte ud foran andre eller anden slags chikanekørsel.

        130 er ikke en hastighedspligt, det er en grænse. Og med en gennemsnitshastighed på 118, så kører folk altså med ret forskellige hastigheder. Man kan ikke bare forvente at kunne køre 130 overalt, præcis ligesom fri hastighed på autobahn ikke betyder man har ret til at køre 200+ hele tiden.

        Færdselslovens vigtigste paragraf siger at der skal være gensidig hensyntagen, og det gælder uanset om man kører lidt hurtigere eller langsommere.