Så er det endelig fredag! Dette er tråden, hvor der kan snakkes om alt og intet.

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver fredag kl 6.

God weekend!

    • Fugtig Fisk
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      5 months ago

      Jeg er faktisk lidt på udkig efter en diesel bil men med partikelfilter. Det tyder til at de kan kører en del km så er ikke helt så skræmt af 250000km

      • KlorofylMA
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        5 months ago

        Hvad må den koste og hvilken type ? Station car, MPV, SUV osv osv

        • Fugtig Fisk
          link
          fedilink
          arrow-up
          4
          ·
          5 months ago

          Jeg tænker mellem 20-30k gerne stationcar. Men suv kan også gå. Primær krav er at den ligger helst omkring eller over 20km/l og ikke er alt for dyr i vægtafgift. Gerne under 5k om året

          Ellers tror jeg at resten er ret frit. Skal også helst have anhængerkrog

          • KlorofylMA
            link
            fedilink
            arrow-up
            6
            ·
            5 months ago

            Når nu pris og KM/L er vigtige faktorer, ville jeg gå uden om SUV. De er høje og den extra vindmodstand gør at de ikke kører lige så langt pr liter. Udskiftning af dæk er som regel også mere bekosteligt. Derudover ligger de dårligere på vejen og er generelt mindre sikre at lave undvigemanøvre i, da tyngdepunktet ligger højere end det gør på “almindelige” biler.

            Husk at partikelfiltret også kan blive stoppet til eller allerede være det. Med mindre bilen selv melder fejl herom, kan du nok ikke rigtig blive klog på filterets tilstand. Men hvis du oplever at bilen ikke trækker som den skal, bør du holde dig langt væk. Vil klart råde til dig til at google “bilens navn common issues” så du kan få en ide om hvad du bør se efter.

            Husk at undersøg bilen inden du prøver den. Ofte kan man opdage fejl med det samme så man slipper for at bruge tid på prøvekørsel. Tjek om olien er ren olie og tjek at der ikke er olie i kølervæsken. Se om hvert dæk er slidt lige meget. Indersiden og ydersiden af dækket må ikke være slidt forskelligt. Kan bilen nødbremse uden at være underlig? Kan den køre fra 0 - 130 uden at noget ryster underligt. Er der væsker under bilen hvor der ikke skal være væsker ( det skal der ikke være )? Virker alle dæmpere og fjedre? laver bilen mislyde år du drejer fuld udsving? Husk at tjek om alle lys, kontakter, elruder, viskere, varme i bagrude osv virker. Er der mislyde fra undervogn når du køre over bump? Husk at køre bilen varm for at se om den køler ordentligt. Ville altid vælge alder frem for KM. Altså en gammel bil med få KM frem for en yngre bil med mange KM. Det kan være en god ide at købe en fejludlæser. På den måde kan du læse bilens fejlkoder og se om der er noget alarmerende. Husk at se efter rust. Hvis trækket er aftageligt, tjek da om du rent faktisk kan tage det af. De ruster ofte fast, og så vidt jeg husker, kan bilen ikke blive synet hvis den er monteret med aftageligt træk som ikke kan tages af. Jo ældre bien er, jo mere bør man tjekke den. Se evt nedstående checkliste

            https://www.chris-fix.com/upload/How to Inspect a Used Car Checklist FULL.pdf

            • Fugtig Fisk
              link
              fedilink
              arrow-up
              4
              ·
              5 months ago

              Wow! Tak for det! Det her bør vi da have som en stocky et eller andet sted. Det er guld!