• KlorofylA
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    6 months ago

    PT er København lukket land for mennesker med almindelige indtægter der gerne vil eje deres bolig, med mindre de selvfølgelig har en stor pose penge med fx fra et tidligere hussalg. Hvis 40.000 nye boliger kan ændre på udbud-efterspørsel balancen, så priserne på boliger lander på et niveau så flere kan være med i legen, synes jeg da bare vi skal sætte i gang. Som en bonus vil der måske være færre mennesker der har behov for at pendle mange km på motorvejen hver dag, hvilket vil være positivt for klimaet.

    • TDCN
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      edit-2
      6 months ago

      Det er ikke fordi jeg er uenig, men vil blot tilføje at den offentlige transport virkelig godt kunne blive billigere. Det ville hjælpe på pendlertrafiken og vil gøre det mere attraktivt at flytte lidt længere væk fra centrum og derved også hjælpe på boligmangel. Lige nu bruger jeg f.eks 70kr om dagen for at komme på arbejde med tog. Vi er nået et punkt nu hvor det er billigere for mig at køre bil selv om jeg er alene. Min kæreste arbejder meget tæt på så vi kan køre samme hvilket nu kun gør det endnu mere attraktivt at køre bil. Det er helt stygt. Heldigvis flytter vi snart tættere på arbejde, men der er absolut ikke alle som har den økonomiske frihed til at tage sådan en beslutning.

      • KlorofylA
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        6 months ago

        Synes den offentlige transport kun er blevet dårligere og dårligere de sidste 20 år. I hvert fald ude på landet.

        70 kr om dagen? Det lyder helt vildt. Er der ikke en løsning med rejsekort eller månedskort, der kan gøre det billigere ?

        Jeg tror btw dog ikke i kan holde bill for 1400 kr om måneden.

        Angående det med økonomien til at flytte ind til byerne: hvis man ser på hvad det koster at have en lejlighed på Frederiksberg, eller at bo på landet og have to biler, så tror jeg sidstnævnte er dyrest. Samtidig stiger lejligheden i byen langt mere i værdi end huset på landet, hvilket et eller andet sted bidrager til social skævvridning.

        • TDCN
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          edit-2
          6 months ago

          Jeg tror btw dog ikke i kan holde bill for 1400 kr om måneden.

          Jeg vil skulle køre 56km om dagen i bil. For at komme til og fra arbejde. Bilen kører 18 km/l målt på faktisk forbrug. Med 14 kr pr litter bliver det omkring 45 kr i benzin. Nu er min bil en lille billig fiat panda som jeg selv kan reparere så den koster mig ikke meget mere end 4-5 tusind om året at holde. Vægtafgift og forsikring er tilsammen 2650 kr om året. Jeg arbejder 4 dage om ugen på kontoret og 1 dag hjemme. Det er 774 kr til benzin og 638 kr til afgift og vedligeholdelse om måneden altså 1400 kr om måneden.

          Rejsekort almindelige checkin er som sagt 70kr om dagen og med 4 dage om ugen er det 1204 kr om måneden (4,3 uger pr måned i snit). Denne pris er så givet at jeg ikke har en eneste feriedag helligdag etc eller tage 1-2 ekstra dage hjemmefra om måneden hvilket jeg ofte gør. I praktis bruger jeg ca 1000 kr om måneden i snit

          Et månedskort er 1020 kr. Plus 1,5 kr pr tur med metro så plus 51kr om måneden. Her er der ingen flexibilitet i forhold til ferie og helligdage. Det er en fast udgift på 1071 kr

          Kører min kæreste og jeg sammen bare en enkelt gang om ugen så er det billigere en rejsekort.eller pendlerkort.

          Jeg hader at det ikke bare er en no-brainer at tage toget, da jeg absolut ikke gider at køre i morgentrafikken, men nu hvor det er billigere og endda ofte et par minutter hurtigere, så er det det jeg kommer til at gøre de næste par måneder.

          Edit note: udgifterne til bilens afgift og forsikring har jeg uanset om jeg tager toget eller ej så kan essentiel set trækkes ud af beregningerne.

          Note note: jeg kan lade min elcykel op til et års forbrug for ca 150 kr

          • KlorofylA
            link
            fedilink
            arrow-up
            3
            ·
            6 months ago

            Lyder også til at du holder dig en pænt billig bil ;) dog er der også en anskaffelsespris. Ved godt en panda ikke koster meget mere end en ikea kommode, men det er da værd at regne med ;).

            Synes også det offentlige er dyrt. Vi er 4 i familien. Ville sådan set gerne tage toget til fx Jylland eller København en gang i mellem. Så kunne jeg sidde og spille spil eller læse bøger med ungerne. Men har simpelthen ikke råd.

            • TDCN
              link
              fedilink
              arrow-up
              2
              ·
              edit-2
              6 months ago

              En panda er en absolut fantastisk bil. Kan ikke anbefale den nok 😅 men den er ved at have en nohle år på bagen selv om det er den sidste udgave at panda 2 serien fra 2012. De nye kan ikke sammenlignes.

              Har selv familie i Jylland som jeg besøger ofte (en gang om måneden ca) og laver man et lignende regnestykke for den tur så går det helt galt for offentlig transport både med tid, pris og praktiske hensyn så som bagage og plads til hund.