Jeg kan I dag ikke logge ind på MobilePay på min mobil med GrapheneOS.

  • VonRepostiA
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    edit-2
    14 days ago

    Jeg fik nøjagtig samme besked i dag, også på Graphene. Jeg afinstallerede app’en og geninstallerede den og så virkede det upåklageligt igen.

    Edit: Det skete sgu igen. Denne gang i de 20 sek. fra at jeg havde låst app’en op til det næste Play Integrity check ved selve betalingen. Kæft jeg lignede en idiot da jeg stod og geninstallerede app’en mens min sandwich lå klar til mig… Men hey, det virkede og jeg kunne til sidst få min sandwich.

  • drkt@scribe.disroot.org
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    18 days ago

    Det virker på min…

    Nå, hvis det er i min fremtid så putter jeg Linux på den. Det var den eneste app tilbage jeg havde Android for 😄

  • Sam A.
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    edit-2
    18 days ago

    EDIT: Nå, nu virker min mobilbank (Nykredit) heller ikke, den fører mig bare ind på en hjemmeside der siger at min mobil er rooted. MobilePay virker dog stadig.

    Gammel version:

    Det virker fint her på LineageOS med microG. Har du GrapheneOS’ isolerede Google-apps? Det kan være det er det/microG der skal til.

  • jjffnn
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    edit-2
    17 days ago

    Jeg fik samme besked på /e/os.
    Det virkede i formiddags, til eftermiddag kunne jeg ikke logge ind mere. Så det er en serverside opdatering der har gjort det.

    Edit:
    Jeg afinstallerede og geninstallerede som VonReposti sagde, og nu virker det igen

  • ghashul
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    15 days ago

    Jeg kan stadig logge på MobilePay, men min netbank, Arbejdernes Landsbank, der virkede i går vil ikke logge mig ind pga “root” nu.

  • Kent
    link
    fedilink
    arrow-up
    1
    ·
    14 days ago

    Min mobilbank (Nykredit) virker heller ikke længere - den tror også min telefon er rooted.

    Skriv til BEC og lad dem vide at det er et problem!

    Til inspiration er her beskeden jeg sendte til BEC (jeg skrev på engelsk, da det tilfældigvis var den engelske supportside jeg landed på - måske de også forstår dansk?)

    I’m running GrapheneOS on my Pixel8 phone. Suddenly my Mobilbank (Nykredit) complains that my phone is “rooted” - but it is not. My bootloader is locked, the Google Play services are installed, “Verified boot” is enabled and the Mobilbank app is downloaded from the official Google Play Store. I have no “root” apps installed.

    GrapheneOS is more secure that the stock Android OS: (https://eylenburg.github.io/android_comparison.htm)

    I’m able to log into the Nykredit Web Bank (mit.nykredit.dk) without problems from the same phone.

    I’m aware that GrapheneOS does not pass the extended Google Play Integrity API - but there’s an easy workaround for that - you can just use the Android Hardware Attestation API to confirm that the OS has not been tampered with: https://grapheneos.org/articles/attestation-compatibility-guide

    Please do not force us to use a more insecure American (Google) controlled mobile device to access the Mobilebank app! We’re trying to ditch our dependencies on american controlled tech.

    • Sam A.
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      8 days ago

      Fik du nogensinde svar? Jeg har samme problem, dog ikke på GrapheneOS men LineageOS på en OnePlus 8T. Ikke rooted, men heller ikke låst bootloader eller Google Play Services (jeg bruger dog microG).

      • Kent
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        4 days ago

        Jeg fik svar fra BEC i dag:

        Hej Kent,

        Vores teknikkere skriver følgende.

        “Vi har udgivet ny app her til morgen, der gerne skulle løse problemet… så I må gerne bede kunden opdatere app’en og prøve igen.”

        Vend endelig tilbage hvis det skulle virke efter.

        Det virker dog stadig ikke. Hvilket jeg har skrevet til dem… Men måske er der håb?

        • Sam A.
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          ·
          4 days ago

          Prøv lige at tjekke igen - det virker for mig nu!

      • Kent
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        7 days ago

        Njah, de spurgte ind til versionsnumre og et par andre tekniske detaljer - derefter har jeg ikke hørt noget. Min supportsag er stadig åben…