Jeg kan I dag ikke logge ind på MobilePay på min mobil med GrapheneOS.

  • Kent
    link
    fedilink
    arrow-up
    1
    ·
    4 months ago

    Min mobilbank (Nykredit) virker heller ikke længere - den tror også min telefon er rooted.

    Skriv til BEC og lad dem vide at det er et problem!

    Til inspiration er her beskeden jeg sendte til BEC (jeg skrev på engelsk, da det tilfældigvis var den engelske supportside jeg landed på - måske de også forstår dansk?)

    I’m running GrapheneOS on my Pixel8 phone. Suddenly my Mobilbank (Nykredit) complains that my phone is “rooted” - but it is not. My bootloader is locked, the Google Play services are installed, “Verified boot” is enabled and the Mobilbank app is downloaded from the official Google Play Store. I have no “root” apps installed.

    GrapheneOS is more secure that the stock Android OS: (https://eylenburg.github.io/android_comparison.htm)

    I’m able to log into the Nykredit Web Bank (mit.nykredit.dk) without problems from the same phone.

    I’m aware that GrapheneOS does not pass the extended Google Play Integrity API - but there’s an easy workaround for that - you can just use the Android Hardware Attestation API to confirm that the OS has not been tampered with: https://grapheneos.org/articles/attestation-compatibility-guide

    Please do not force us to use a more insecure American (Google) controlled mobile device to access the Mobilebank app! We’re trying to ditch our dependencies on american controlled tech.

    • Sam A.
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      4 months ago

      Fik du nogensinde svar? Jeg har samme problem, dog ikke på GrapheneOS men LineageOS på en OnePlus 8T. Ikke rooted, men heller ikke låst bootloader eller Google Play Services (jeg bruger dog microG).

      • Kent
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        4 months ago

        Njah, de spurgte ind til versionsnumre og et par andre tekniske detaljer - derefter har jeg ikke hørt noget. Min supportsag er stadig åben…

      • Kent
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        4 months ago

        Jeg fik svar fra BEC i dag:

        Hej Kent,

        Vores teknikkere skriver følgende.

        “Vi har udgivet ny app her til morgen, der gerne skulle løse problemet… så I må gerne bede kunden opdatere app’en og prøve igen.”

        Vend endelig tilbage hvis det skulle virke efter.

        Det virker dog stadig ikke. Hvilket jeg har skrevet til dem… Men måske er der håb?

        • Sam A.
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          ·
          4 months ago

          Prøv lige at tjekke igen - det virker for mig nu!