De seneste beregninger af projekterne i Folketingets enorme investeringsplan Infrastrukturaftale 2035 tyder på, at det ikke er et særlig godt forlig, når det gælder samfundsøkonomi. Alligevel bliver der knapt rykket kommaer i planen.
Jeg fatter ikke at der er så stor politisk støtte til Egholm linjen. Der er så mange problemer med den.
Linjen bevæger sig tværs over en af Aalborg drikkevandsboringer, forstyrrer fredede arter som f.eks. Oddere og Flagermus (førstnævnte udsættes for dyreplageri, sidst nævnte for trafikdrab), skaber skadelig støjforurening for tusindvis af borgere, fremmer privatbililisme (som øger CO2 udledning), gør naturoplevelser på Egholm ringere osv. osv.
Og alt det for sølle 3.5 procent, sandsynligvis mindre hvis der bliver lavet endnu en beregning i år. Fortæl mig hvorfor vi skal bruge næsten 8 milliarder kroner på det. Hvilke argumenter er der for den her motorvej? Hvilket problem løser den her forbindelse som et ekstra rør i tunnellen ikke løser?
Personligt synes jeg ikke der skal bygges flere motorveje i Danmark overhovedet, men der findes da trods alt steder hvor det giver mere mening end her.
Sikkert fordi nogle politikere har nogle tæt venner eller mangler lidt støtte på hjemegnen, så ville de hellere bruge penge på dårlige beslutninger end logiske ting
Fortæl mig hvorfor vi skal bruge næsten 8 milliarder kroner på det.
Måske fordi man notorisk finder 100 milliarder mere i statsbudgetet end forventet, og fordi pengene absolut skal forbruges frem for at give dem tilbage til skatteyderne eller gå til forbedret velfærd for skatteyderne.
Det er så paradoksalt når kommuner samtidig skal spare og sygehusene skranter. “Det er der sgu ikke penge til, løb hurtigere”. 8 milliarder til en motorvej? Ingen sag, værsgo.
Jeg fatter ikke at der er så stor politisk støtte til Egholm linjen. Der er så mange problemer med den.
Linjen bevæger sig tværs over en af Aalborg drikkevandsboringer, forstyrrer fredede arter som f.eks. Oddere og Flagermus (førstnævnte udsættes for dyreplageri, sidst nævnte for trafikdrab), skaber skadelig støjforurening for tusindvis af borgere, fremmer privatbililisme (som øger CO2 udledning), gør naturoplevelser på Egholm ringere osv. osv.
Og alt det for sølle 3.5 procent, sandsynligvis mindre hvis der bliver lavet endnu en beregning i år. Fortæl mig hvorfor vi skal bruge næsten 8 milliarder kroner på det. Hvilke argumenter er der for den her motorvej? Hvilket problem løser den her forbindelse som et ekstra rør i tunnellen ikke løser?
Personligt synes jeg ikke der skal bygges flere motorveje i Danmark overhovedet, men der findes da trods alt steder hvor det giver mere mening end her.
Sikkert fordi nogle politikere har nogle tæt venner eller mangler lidt støtte på hjemegnen, så ville de hellere bruge penge på dårlige beslutninger end logiske ting
Måske fordi man notorisk finder 100 milliarder mere i statsbudgetet end forventet, og fordi pengene absolut skal forbruges frem for at give dem tilbage til skatteyderne eller gå til forbedret velfærd for skatteyderne.
Det er dog meget spekulativt.
Det er så paradoksalt når kommuner samtidig skal spare og sygehusene skranter. “Det er der sgu ikke penge til, løb hurtigere”. 8 milliarder til en motorvej? Ingen sag, værsgo.