Artiklen handler om at den kinesiske regering formentlig støtter produktionen af kinesiske elbiler. Elbiler fra Kina sælges derfor ca 40.000 kr billigere end tilsvarende elbiler fra Europa. Man mener at årsagen hertil, er at det rent faktisk er en god forretning for Kina, da den stor produktion giver en masse arbejdspladser og penge til landet. Og man mener at de ret aggressivt forsøger at komme ind på markedet, så de kinesiske mærker bliver den nye vw eller Toyota corolla.

Er det godt eller skidt? Ville i betale 40.000 mere for en bil for at undgå at den tjente penge til Kina og ikke til fx Tyskland eller Frankrig?

  • bstix
    link
    fedilink
    English
    arrow-up
    5
    ·
    1 year ago

    Jeg synes ikke de 40.000 er afgørende når man stadig snakker biler til 400.000. Det er mere væsentlig om de kan tilbyde service, reservedele og reparation på sigt, og ikke mindst software.

    Jeg synes heller ikke at det er et problem at de underbyder markedet med en rabat. Man kan undre sig over at det er deres stat som giver den, men beløbsmæssigt er det ikke mere end de andre mærker bruger i kampagner eller normale prisnedsættelser. Tesla har jo også sænket deres priser med endnu større beløb for at fastholde markedet. De får også et lille tilskud fra den amerikanske stat på $4.9 milliarder - ligesom alle andre bilproducenter får penge fra deres stater.

    På det punkt må de europæiske producenter komme ind i kampen og tilbyde nogle biler i et lavere prissegment. For få år tilbage kunne man få en række nye små biler til omkring 100.000. Den slags findes slet ikke længere. På elbil-markedet under 200.000 findes kun kinesiske mærker og så Dacia Spring, som også er en rebranded kinesisk bil. Jeg ville da ønske jeg kunne købe en svensk Polestar eller tysk VW i det prisleje, men de findes jo ikke. (Endnu - VW id2 er på vej.)

    Så er der også “danske” Fisker, som er en amerikansk virksomhed som producerer bilerne i Østrig. Er det godt eller skidt for EU. Jeg ved det sgu ikke. Hvis de europæiske producenter alligevel køber elektronik, batterier og øvrige materialer fra Kina, så er det jo næsten ligegyldigt om man køber hele bilen derfra.

    Det er i hvertfald ikke nemt som forbruger at træffe et valg som er mere rigtigt end et andet