NemLog-In er nede igen - sådan kan det gå, de får det nok op igen som de plejer.

Men helt ærligt: er det ikke en tosset måde at dele driftsstatus op på? Det var login med MitID der fejlede for mit vedkommende, og søger man på “MitID driftsstatus” er beskeden at det kører som det skal… …MEN DET ER JO LIGEGYLDIGT at MitID er oppe, når det er uanvendeligt uden at NemLog-In også kører. Og hvis man ikke er klar over at man skal finde den samlede driftsstatus for at få bekræftet at der er noget galt er det jo decideret vildledende!

Hvor mange af de øvrige tjenester herover kan man overhovedet bruge uden at NemLog-In er oppe?

  • VonRepostiA
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    arrow-down
    1
    ·
    11 days ago

    Ikke rigtig, da MitId er den business service der er customer facing. Du ser ikke kunder spørge om NemLog-In er nede når de prøver at logge ind på borger.dk. Her kræver MitId, som “kunden” bruger, at NemLog-In er funktionelt. Hvis at vi havde en konkurrerende IdP til MitId, så ville de også have nedsat performance ved login til offentlige hjemmesider pga. upstream nedbrud. Det handler om at skabe gennemsigtighed til sin egen kunde.

    NemLog-In er fx i 100% nedbrud og melder det til MitId som er deres kunde. MitId melder nedsat performance og problemer med login til offentlige myndigheder til deres kunder, borgerne. Borgerne har ikke direkte mulighed for at vide at når de bruger MitId, så er abc funktionalitet påvirket hvis xyz service fra en tredjepart er nede. Det ved MitId. Samtidig har NemLog-In heller ikke nemme kanaler til at informere MitId’s kunder om nedbrud. Det kan MitId nemmere gøre fx i deres egen app eller i loginportalen.