Hej alle, Jeg bruger Vivaldi browser, som blokerer trackere og ads. Jeg kan også se hvilke sider den har blokeret trackere og ads fra, og her undrede jeg mig lidt over at dr.dk er den side, som browseren har blokeret næstflest trackere og ads fra. Hvilke ads mon det er? Det hænger ikke helt sammen med at det er en reklamefri side.
Men så kom jeg i tanke om at dr for nyligt har indført tvungen login på deres tjenester. Hvorfor går de så meget op i at få vores data?
Er det en fejl på min browser, eller er den god nok?
Jeg tror det har noget med at gøre, at man gerne vil anbefale brugerne noget content, de ikke selv havde fundet.
‘Du har set denne Anders Agger-udsendelse om Reden. Måske er denne udsendelse ‘et glas vand til johnny’ fra 1992 også noget for dig? Ovre på DR Lyd ligger der også det her interview med Anders agger om hans tilgang til arbejdet, som måske har interesse.’
DR har et enormt arkiv som indeholder unikt content. De vil gerne, ligesom netflix, disney+ og de andre pege dig i retning af noget, der kan vække din interesse. I modsætning til de førstnævnte er de tilmed interesseret i at øge almen dannelse, så det handler om mere end eyeball-timer.
Det er muligt at lave den slags indholdsanbefalinger uden at samle alt for meget information om brugerne, og uden at kræve at man logger ind. Men det er måske nemmere den anden vej? 🤷
Det ved jeg ikke nok om DR til at kunne svare på. Jeg ved bare at de har fokus på at give bedre anbefalinger på tværs af platforme - og at det blandt andet er derfor de har flyttet podcast feeds over i DR Lyd.
Hold nu op hvor er de blevet anstrengende i deres selvpromovering - efterhånden er det sådan, at rigtigt mange radioudsendelser mangler det sidste minut, der så er afsat til “totalt-oppe-at-køre-mennesker-i-abrupte-sætninger-nærmest-uden-sammenhæng-med-ekstra-lydstyrke” - eller værten afbryder undervejs med “nu skal vi lige have en jingle”… for filan jeg har jo allerede valgt jeres kanal.
Jeg tror det er en gammel regel at der på en radiokanal skal annonceres hvert xx minut hvilken kanal du er stillet ind på. Altså hvis det program du lytter til oprindeligt har været sendt ud på radio så er der spilles en jingle eller anden form for annoncering en gang imellem som de så ikke gider at bruge tid på at klippe ud hvilket jeg egentlig godt kan forstå.
Det lyder helt ude i hampen.
Jeg tror nærmere, at det er for selvpromovering og for at stå op mod videredistribution via andre kommercielle kanaler som for eksempel podimo og apple, se https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/skal-lytterne-komme-til-dr-eller-skal-dr-komme-til-lytterne-her-er-tre-kulturdebatter-i-ugen fra 2023.