- cross-posted to:
- fedditdk
- cross-posted to:
- fedditdk
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!
The original was posted on /r/denmark by /u/RawMessiah at 2023-08-07 04:35:34+00:00.
RoboFleksnes at 2023-08-07 05:31:59+00:00 ID:
jv4io51
Forestil dig du flytter et sted hen, fordi stedet har et busstop der kan tage dig til de ting du skal bruge, du bor der et stykke tid, og så fjernes ruten. Du har nu følgende valgmuligheder:
- Få alt leveret, tag en taxi/få en ven til at køre dig hvis det er nødvendigt.
- Byt dine busture ud med cykelture, året rundt, I alt vejr.
- Flyt til et nyt sted der har offentlig transport, og håb de ikke fjerner den dér også.
- Køb en bil
1 og 4 er langt dyrere. 2 er urealistisk for langt de fleste. Tiltroen til 3 er dalene for hver gang en ny rute lukkes.
Hvad skal man gøre? Hvordan skal man strukturere sit liv, hvis noget så essentielt som bevægelighed kan blive taget fra dig.
Hvis du vil sikre dig selv er du nødt til at skaffe en bil og et kørekort. En kæmpe økonomisk byrde for de fleste, og for nogen slet ikke en mulighed grundet f.eks. handicap.
MagnaDenmark at 2023-08-07 06:45:50+00:00 ID:
jv4oo9x
Lad være med at bo der i stedet for at samfundet skal svine med tomme busser pga din egoisme lol
CatcherInTheRain at 2023-08-07 15:14:33+00:00 ID:
jv63a6a
Hvor skal man så bo lol folk har jo fandme altid så travlt med at sige man da bare kan flytte på landet og lade være at pive over boligpriserne ikk
MagnaDenmark at 2023-08-07 15:21:35+00:00 ID:
jv64dd2
Hvor skal man så bo lol folk har jo fandme altid så travlt med at sige man da bare kan flytte på landet og lade være at pive over boligpriserne ikk
Ja men det fordi folk er dumme, løsningen er at bygge mere i byerne, og skatte at bo på landet
CatcherInTheRain at 2023-08-07 15:23:49+00:00 ID:
jv64pya
Nå men lige nu er der jo bare ikke bygget nok i byerne så nogle af os må bo på landet og tage bussen
Mortonwallmachine at 2023-08-07 07:02:28+00:00 ID:
jv4pylx
Ja for det gavner jo slet ikke samfundet at vi ikke alle bor mast sammen i store byer…
th_smartguy at 2023-08-07 07:54:51+00:00 ID:
jv4tvhd
Det er en kæmpe ulempe for samfundet, at vi har så mange små flækker, der langsomt dør.
MagnaDenmark at 2023-08-07 07:04:05+00:00 ID:
jv4q30l
Nej det gør det nemlig ikke :) landet er langt mindre effektivt og sviner langt mere at bo i samt tager utroligt meget natur væk som giver biodiversitet og absorbere co2
For slet ikke at nævne hvor umuligt at folk bor over det hele i danmark for ingen god grund gør det at bygge vindmøller og lignende
SilveredUndead at 2023-08-07 07:22:00+00:00 ID:
jv4rfrh
Det er markerne, ikke boligerne, der fjerner naturen.
MagnaDenmark at 2023-08-07 07:36:37+00:00 ID:
jv4sio1
Nej det er begge dele. Boligerne fylder enormt meget og vejene udtil dem også. Især de biler de kører rundt i, de brændeovne de har, de gasfyrer de har, og de enorme mængder materialer de skal bruge samt deres store haver.
Men spørger dig selv hvorfor politikere fetisher landbruget? Det så folk har noget at lave på landet så de kan forsætte med at bo der
Flyysoulja at 2023-08-07 12:48:26+00:00 ID:
jv5j63c
Tror du skal stoppe med at poste, fordi det giver ingen mening det du skriver.
MagnaDenmark at 2023-08-07 13:21:15+00:00 ID:
jv5n6tx
Nej dig.
Megelsen at 2023-08-07 07:48:06+00:00 ID:
jv4td6d
Men spørger dig selv hvorfor politikere fetisher landbruget? Det så folk har noget at lave på landet så de kan forsætte med at bo der
Det må være et af de varmeste takes jeg har læst
MagnaDenmark at 2023-08-07 10:36:43+00:00 ID:
jv55z1p
Det siger de også næsten direkte lol. Det på ingen maader varmt
casperghst42 at 2023-08-07 08:21:41+00:00 ID:
jv4vumf
Det er utrolig lidt af landet der bliver brugt til byer (altså ud over de 5 største byer), størstedelen af jorden i Danmark bliver brugt til landbrug og natur (skove og græs arealer), så dit postulat er bare en omgang brok. Hvis du ville bevæge dig ud i nature og se på hvordan det ser ud i dag i sammenligning med hvordan det så ud for 20-40 år siden ville du kunne se at stort set alle markveje og mark skel er væk (hvor der før hen var biodiversitet), samtidig er stort set alle de områder hvor der før var eng arealer med mangfoldighed væk - man er ved at forsøge at genetablere engene men arealerne meget mindre end de var tidligere. Græsmarker er “græs”, de er ingen plads til vilde blomster.
Vores bier dør (der er sjovt nok masser af bier i byerne), og insekterne forsvinder også hvilke så gør at mange fugle arter ikke har noget at leve af … osv, osv.
Glaciatum-Anima at 2023-08-07 07:30:51+00:00 ID:
jv4s3dq
Det er efterhånden kun rige mennesker der kan bo i byen.
Men hvad med om vi gør sådan her: staten ignorerer de lokale boligplaner og udsteder 10x flere byggetilladelser til boliger end den forventede efterspørgsel hvert år de næste 10 år.
På den måde kan almindelige mennesker få råd til at bo i byerne.
th_smartguy at 2023-08-07 07:59:18+00:00 ID:
jv4u730
Hvis man arbejde mere seriøst for borgerne, især arbejdede på at give unge mennesker muligheden for at få et godt og attraktivt liv i Danmark uanset uddannelsesniveau, så gik man igang med at bygge en masse lejligheder i forskellige størrelser samt række huse indenfor en radius af 30-50 km fra en af landets fire store byer. På den måde vil Aarhus, Odense og Aalborg blive rigtige byer som kan supplere København meget bedre end i dag. Og på den måde vil priserne også være meget billigere.
Og hvis man valgte at bosætte sig ca. 50 km fra centrum af den store by, f.eks. Aarhus, så er der jo stadig masser af plads til at lege bonderøv.
Samtidig stoppede man med at investere i udkantsdanmark som et egentligt beboelsesområde.
casperghst42 at 2023-08-07 08:23:05+00:00 ID:
jv4vyfp
Vi skal jo “bare” gøre som i Asien, bygge opad smid 3-10 etager på i hele københavn så skal der nok blive plads og prisen kunne så også kommer lidt ned af. /s
MagnaDenmark at 2023-08-07 07:37:42+00:00 ID:
jv4sljb
Der ingen grund til vi ikke kan gøre begge dele
Glaciatum-Anima at 2023-08-07 07:43:07+00:00 ID:
jv4szwb
Det er bare for at sige, at folk flytter på landet fordi de giver mest mening økonomisk hvis man vil eje og ikke mindst er i den øvre middelklasse.
Det har ikke rigtigt noget med ego at gøre.
MagnaDenmark at 2023-08-07 10:37:50+00:00 ID:
jv562gl
Ja fordi det er massivt støttet af staten. Det er netop ego at sige staten skal støtte deres investerint ydeligere og dem i byen skal betale
Glaciatum-Anima at 2023-08-07 11:15:24+00:00 ID:
jv59dlf
Nej, det er ikke massivt støttet af staten.
De fire største byer får mere statsstøtte end resten af Danmark til sammen. Se fx supersygehuse, uddannelsesinstitutionerne, den offentlige transport, Lindholm, SAS osv.
Det er fuldstændig blæst at tro at storbyerne ikke får langt mere statsstøtte end noget andet sted i Danmark
MagnaDenmark at 2023-08-07 12:08:06+00:00 ID:
jv5ennw
Det ikke statsstøtte at ligge statslige organisation hvor der arbejdskraft. Per person får landet utroligt meget mere. Hospitalerne er langt mindre effektive. Enormt mange manglende afgifter. Fonde tilskud, motorveje, tog, regler der tvinger privatr firmaer til at spilde penge der som de tjener på byerne
th_smartguy at 2023-08-07 08:00:41+00:00 ID:
jv4uat3
Det giver overhovedet ikke mening
mcmalloy at 2023-08-07 08:58:33+00:00 ID:
jv4yijp
Sikke en urban-radikal du er. Storbyerne er en større del af problemet end folk som bor ude på landet i fred fra forureningen og støjen ;)
MagnaDenmark at 2023-08-07 10:35:27+00:00 ID:
jv55v81
Vrøvl. Rural livsstilen alt andet lige sviner langt mere per person
mcmalloy at 2023-08-07 10:59:30+00:00 ID:
jv57xbs
Hvad nu hvis man har gårddyr og generelt er langt mere selvforsynende? Det er da ikke dårligt. Der er mange som lever sådan.
Bylivet kræver enorme mængde ressourcer og import for at kunne holde sig selv igang. Det er den mindst selvforsynende måde at leve på
Crazda at 2023-08-07 11:16:44+00:00 ID:
jv59hz5
Igen vrøvl
theKrissam at 2023-08-07 10:20:55+00:00 ID:
jv54or9
Forestil dig du flytter et sted hen, fordi stedet har et busstop der kan tage dig til de ting du skal bruge, du bor der et stykke tid, og så fjernes ruten.
Jeg behøver ikke forestille mig det, jeg bor der.
Da jeg flyttede ind: 6 busruter der kørte diverse forskellige steder hen i Aarhus og omegn via diverse ruter.
Nu: 1 Letbane
datadaa at 2023-08-07 06:47:55+00:00 ID:
jv4ou2k
Jeg arbejde tidligere i en kommune hvor det var gået sådan her:
Du flytter til en mindre by, og får job på rådhuset 5 km væk. Dine børn går i skole i byen, og du har hele dit sociale liv i byen.
I dag er rådhuset flyttet 30 km væk, skolen er lukket, butikkerne er lukket - der bor stadig lige mange mennesker, men de skal alle sammen pendle på arbejde.
The-Farting-Baboon at 2023-08-07 14:42:57+00:00 ID:
jv5yiom
4 er jo kun dyrt fordi vi har retarderet høj reg.afgift.
chrras1 at 2023-08-07 15:10:03+00:00 ID:
jv62lfi
Jeg er helt enig. Det er efterhånden lidt af et statement at tage offentlig transport. Jo, ganske vidst er det i det store hele billigere end bil, men det tager jo ofte dobbelt (eller endda tre gange) så lang tid. Dertil skal man ligge alt den fleksibilitet til, som en bil giver en.
Jeg er ung, bor i København, og arbejder i en forstad til København. Jeg tager offentlig transport og betaler omkring 900kr/md, det kan man selvfølgelig ikke få særlig meget bil for, men den ville til gengæld købe mig 1 time eller mere hver dag. Jeg tror at jeg om et par år køber en bil, selvom jeg jo slet ikke burde have de overvejelser.
CatcherInTheRain at 2023-08-07 15:19:52+00:00 ID:
jv643p9
Jeg synes faktisk det er pinligt at tage bussen. Så siger jeg til mig selv at hallo miljøet og alt det dér, det er sgu da bilejerne der både er forkælede og nogle svin. Men i virkeligheden er jeg bare en lille pøbel-pissemyre i bussen sammen med alle de andre, der ikke har råd til en bil. Og ja, det tager absurd meget længere tid - uanset hvad folk prøver at bilde sig selv og hinanden ind.
chrras1 at 2023-08-07 16:01:54+00:00 ID:
jv6apla
Jeg ville nok godt have råd til en bil, og ja, jeg oplever også at nogle mennesker ruller øjne når man fortæller at man tager bussen. Jeg synes bare ikke som ung single i København at man burde have det behov, men den offentlig transport er bare ringe - og så tør jeg slet ikke tænke på hvor ringe den er i yderområderne.
Det er virkelig iøjenfaldende hvor meget længere at offentlig transport tager. Da jeg i sidste uge skulle besøge min farmor brugte jeg 58 min med offentlig transport i stedet for 14 min i bil.
CatcherInTheRain at 2023-08-07 17:49:22+00:00 ID:
jv6rw2g
Jeg bor heldigvis ikke rigtig på landet, men heller ikke København. Tit ender man bare med at stå og vente 10-15 min ved skift… Det løber op! Jeg bruger 30-45 min på transport med det offentlige alt efter hvordan det lige passer - ville tage 10-15 min i bil.
JegErForfatterOgFU at 2023-08-07 16:40:53+00:00 ID:
jv6gvxd
Som en der kommer fra en relativ stor jysk provinsby (Viborg) med nogenlunde transport, og nu bor i Aalborg med ok transport, men en partner fra Hobro hvor busserne kører af lort, så må jeg konstatere, at medmindre du bor i de større provinsbyer, så er offentlig transport ikke en levedygtig mulighed. Københavns transport er fantastisk sammenlignet med det, jeg kender.
macnof at 2023-08-07 16:44:57+00:00 ID:
jv6hj5t
Er det ret langt? For el scooter eller cykel er tit et godt alternativ i storbyerne.
LotteNator at 2023-08-07 19:19:23+00:00 ID:
jv76cqq
Jeg har lige solgt min bil efter at være flyttet lidt tættere på arbejde, så jeg kan cykle igen og rent faktisk have offentlig transport.
Personligt kan jeg ikke fordrage at køre bil. Tager det 20 minutter i bil, synes jeg at jeg mister 20 minutter af mit liv, hvorimod tager samme tur 40 minutter med offentlig transport kan jeg slappe lidt af, google mærkelige ting eller tåge lidt rundt i mine egne tanker uden at skulle holde øje med andre i trafikken.
Jeg skal aldrig gøre mig afhængig af en bil igen.
Drooling_Zombie at 2023-08-07 05:04:48+00:00 ID:
jv4ga42
Jeg kan ikke se hvordan målet om at få flere i offentlige trafik skal lykkes når man gør det svære og dyre værd år. Tro man skal aceptere nogle ruter blot vil være tomme 90% tiden men skal være der og så måske se om gratis offentlige trafik måske blot skal være en ting koste hvad det koste
MagnaDenmark at 2023-08-07 06:43:37+00:00 ID:
jv4oi0e
Nej det ville veare økonomisk og miljø svineri. I stedet skal vi skatte folk der bor steder hvor offentligt transport ikke giver mening så de betaler for de omkostninger samfundet har ved det og de fleste af dem flytter
Mortonwallmachine at 2023-08-07 07:01:59+00:00 ID:
jv4pxal
I stedet skal vi skatte folk der bor steder hvor offentligt transport ikke giver mening så de betaler for de omkostninger samfundet har ved det og de fleste af dem flytter
Glemte du et /s?
MagnaDenmark at 2023-08-07 07:05:00+00:00 ID:
jv4q5mn
Oh nej vi skal infintely forsætte med at støtte folk der bor unsustainably og alle dem der bor rigtigt skal betale for det. For reasons…???
SilveredUndead at 2023-08-07 07:20:33+00:00 ID:
jv4rbsa
Med mindre du ejer bolig i en storby, så skal du nok forvente at dit forslag vil kraftigt øge priserne på bolig og husleje til et punkt hvor du knap har råd til at bo der selv.
MagnaDenmark at 2023-08-07 07:37:16+00:00 ID:
jv4ske5
Nej ikke hvis vi også frigiver byggelovene i danmarks 4 byer
JegErForfatterOgFU at 2023-08-07 16:42:04+00:00 ID:
jv6h2p4
Fortæl mig du aldrig har boet andre steder end i byen og heller ikke kender andre, der har, uden at fortælle, du ikke har boet andre steder ;))
bestfind at 2023-08-07 05:41:04+00:00 ID:
jv4jg5b
Det giver da perfekt mening, hvis man vil have flere til at bruge det?
1: Hæv priserne 10-20% hvert år
2: Nedlæg et par ruter
3: profit ???
Objective-Drop8926 at 2023-08-07 06:55:13+00:00 ID:
jv4pej6
Hvis man omlagde til telebus og så havde en alm bus i myldretiden, så ville det kunne løse en del af problemerne.
mugadoo at 2023-08-07 07:42:43+00:00 ID:
jv4syxe
Hvordan? Chaufføren skal have løn uanset om han kører bus eller sidder og venter på opkald. Chaufførløn er den største driftsomkostning til kollektiv trafik. Der skal være nok busser til at køre i myldretiden, så den nuværende busflåde skal opretholdes. Altså sparer man ikke direkte noget her. Måske kan busserne afskrives over en længere periode pga. mindre slid, men så skal der til gengæld indkøbes telebusser. Den eneste potentielle besparelse ligger så på brændstof, men jeg vil tro, at det er begrænset.
Objective-Drop8926 at 2023-08-07 07:49:02+00:00 ID:
jv4tfqh
Telebusser køre fra a til b om der er nogen med eller ej, forskellen ligger de vælger den korteste rute baseret på hvem der har ringet og bedt om st komme med og hvor de skal, hvilket effektivisere ressourcen og i mange tilfælde kan man nøjes med en stor minibus, hvilket er billigere i indkøb og drift end en rigtig bus.
mugadoo at 2023-08-07 07:58:32+00:00 ID:
jv4u52o
Jeg er helt enig i, at hvis man udelukkende kan klare kørsel med en minibus, er drift og indkøb billigere. Men hvis man skal have den almindelige bus til at køre i myldretiden som du foreslog, så er det jo en dyrere løsning, da den bus også skal indkøbes og vedligeholdes.
Minutes-Storm at 2023-08-07 05:06:14+00:00 ID:
jv4geuw
- Vi har i forvejen problemer med at få vores busdrift til at hænge økonomisk sammen. Det betyder, at der selvfølgelig er kommet et administrativt forslag om at skære i busruterne, hvilket vi jo er meget kede af.
Man er ude i den gamle snak igen-igen, og der er fortsat en ideologisk beslutning der skal tages her: Vil man gerne have folk over i den offentlige transport, eller skal den offentlige transport tjene penge? For intet andet end et hjernedødt indgreb i imod bilismen vil tvinge folk over i den offentlige transport, der allerede dækker for lidt af landet, og ikke er pålideligt.
Enten må man lave de nødvendige investeringer og gøre det attraktivt, ellers kan man lige så godt droppe det. Den her vej hvor man både forværrer det kollektive gang på gang, samtidig med at man skyder efter bilen, gør intet andet end at forværre det for alle andre end dem der bor op og ned af deres arbejde.
Hvis vi tror på Dansk Industri, så er den gennemsnitlige pendlerafstand 44km, hvilket allerede var en stigning på et par km dengang. Den tur tager man ikke på cykel. Så når vi nu er i gang med at forværre de to ting der sikrer at det er muligt at rejse så langt, hvad er det så målet er? Socialdemokratiet har jo gjort tydeligt at de ikke syntes det er vigtigt at øge befordringsfradraget, men når man så samtidig sparer på det derude, og ikke kan komme med andet end løse “forslag” der ikke munder ud i noget, hvor er det så vi ender i sidste ende? Skal vi alle ind til storbyerne og få boligerne endnu mere op i pris?
casperghst42 at 2023-08-07 08:26:36+00:00 ID:
jv4w7kx
Det er jo en service (altså en offentlig service) og som mange forskere siger, så skal en en offentlig service ikke umiddelbart give overskud - det er jo en service der støtter samfundet. Så hvis man giver nok tilskud så priserne bliver til at betale og hvis der er nok dækning så er der sikkert også flere der vil benytte denne service. Det gør så at man måske kunne få flere skatte kr. ind ved at flere får et arbejde (lidt svært argument, da der pt. er fuld beskæftigelse i Danmark), og derved som samfund tjene penge.
Altså den gode gamle tete om at man skal give øre ud for at tjene kr. …
sorped at 2023-08-07 18:15:03+00:00 ID:
jv6w0t8
En del af problemet er vel at opgaven med buskørsel langt henad vejen er privatiseret. Private firmaer byder ind for at få en mulighed for at tjene penge. Vi skal tilbage til at det er staten/regionen/kommunen der driver trafikselskaberne, og det vil nok falde mange for brystet at offentlig trafik skal nationaliseres.
casperghst42 at 2023-08-07 18:31:19+00:00 ID:
jv6ymm5
Jeg tror at der visse ting der er bedst ved at blive drevet af staten, at det så måske koster nogle penge er nok noget vi skal have råd til at betale. Bare se på hvordan PostNord har det - det er da ikke blevet bedre siden det blev privatiseret, og det koster sikker staten ligeså mange penge som tidligere.
Nekrose at 2023-08-07 15:50:05+00:00 ID:
jv68tz7
Hvorfor vil du give folk endnu mere incitatment til at bosætte sig langt fra deres arbejde? Det er muligt der kan laves nogle regnestykker, der nu og her viser at det giver mening, men jeg har svært ved at tro det gavner i det store billede. Hvad hvis folk ikke fik tilskud til at køre langt til arbejde - mon ikke det havde understøttet et mere bæredygtigt bosættelsesmønster?
Og de mange aktuelle historier: “åh nej, den lokale købmand er lukningstruet - så er der snart intet tilbage i denne by”. Klart, folk kommer jo forbi et på alle måder bedre supermarked på vej hjem fra deres job 44 km væk.
Minutes-Storm at 2023-08-07 17:16:48+00:00 ID:
jv6mly8
Og de mange aktuelle historier: “åh nej, den lokale købmand er lukningstruet - så er der snart intet tilbage i denne by”. Klart, folk kommer jo forbi et på alle måder bedre supermarked på vej hjem fra deres job 44 km væk.
Ja, fordi de kører bil. Samtidig nødvendiggøre det en bil for alle der bor i den by.
MagnaDenmark at 2023-08-07 06:44:58+00:00 ID:
jv4olsx
Hjernedødt? Biler og at bo på landet er røvstøttet. Det giver kun mening at de skattes for deres externaliteter. Især så mange af dem flytter til byerne
mymomsaysimbased at 2023-08-07 07:22:05+00:00 ID:
jv4rfzk
Hvor skal de bo henne? Kan vi bygge nyt?
MagnaDenmark at 2023-08-07 07:34:45+00:00 ID:
jv4sdm1
Ja der ingen grund til at vi ikke kan bygge en masse nyt i danmarks 4 byer. Helst i kbh dog . Udover politik
casperghst42 at 2023-08-07 08:29:02+00:00 ID:
jv4wdvy
Der er jo ikke noget ivejen for at smide nogle ekstra etager på alt der bliver bygget i København - det ville jo ikke være dårligt hvis man inden for O3 eller O2 begyndte at bygge etage ejendomme med 20-30 etager - så skulle der jo nok blive plads til at alle flyttede til København.
th_smartguy at 2023-08-07 07:46:12+00:00 ID:
jv4t82q
Enig. En by som Aarhus er bogstaveligt talt mark, så snart du kommer 10 km nord, syd eller vest fra centrum. Det mest oplagte i den landsdel er at starte med at bygge Skanderborg og Aarhus helt sammen. Og bygge så højt som muligt inde i midten af Aarhus.
I København er der også stadig masser af muligheder for at udbygge byen. Men også her skal man være MEGET bedre til at bygge højt. Det er de elendige til
casperghst42 at 2023-08-07 08:34:24+00:00 ID:
jv4wrrb
Kan jo bare bygge som i Asien, tror det ville være fint hvis man erstattede alt inden for O2 med 20-30 etages bygninger - så ville folk næsten have gå afstand til arbejde.
gralert at 2023-08-07 22:17:13+00:00 ID:
jv7yq1h
Det er jo helt ufatteligt.
Jeg var nødt til at skaffe mig en bil for 7 år siden, hvor jeg pendlede langt mellem to store byer. Jeg kørte dog med tog indtil da fordi, tja, X-bussen var nedlagt nogle år før jeg startede på arbejdet. Jeg ville egentlig hellere med bus end med tog, men jeg havde så ikke noget valg. Bilen kom til, fordi det var alt for ufleksibelt og uforudsigeligt med offentlig transport. Og jeg sidder med glæde fast på motorvejen nu og da, når jeg kan slippe for at stå på et trinbræt i en time ekstra i 10 graders frost, fordi det første tog blev aflyst 5 minutter før planlagt afgang.
I min fødeby er der efterhånden også sløjfet så mange busruter, så jeg vil påstå det gør det vanskeligere og vanskeligere at tiltrække nye tilflyttere.
Indtil for nylig boede jeg i én af de større byer, og selv her er der flere bybusser, der kun kører 1-2 gange i timen.
Jeg kan simpelthen ikke se, hvorfor jeg nogensinde skulle gå tilbage til offentlig transport.
Slemisan at 2023-08-07 12:51:37+00:00 ID:
jv5jjtq
Ironisk at linje 22 på billedet allerede er nedlagt selvom Midttrafik siger det går bedre end budgetteret.
BertoLaDK at 2023-08-07 09:19:36+00:00 ID:
jv502d6
Man kunne overveje at lade vær med at køre store fuld størrelses busser på ruter med færre personer. Der findes mange mindre busser der vil kunne fungere på de mindre travle ruter rundt om i landet.
lavipeDK at 2023-08-07 22:07:59+00:00 ID:
jv7xcao
Nu har Århus, Odense og “Hovedstaden” brugt over 10.000 millioner på at bytte busser ud med Letbaner så selvfølgeligt er der ikke flere penge.
NCD_Lardum_AS at 2023-08-07 17:34:03+00:00 ID:
jv6peww
Hvis vi kiggede på vejnettet på samme måde som vi kigger på offentlig transport burde alle motorveje være toldveje.
🙂 offentlig transport skal ikke tjene penge for fanden da.
LuckyAstronomer4982 at 2023-08-07 06:27:52+00:00 ID:
jv4n9z9
Det går jo skide godt for den grønne omstilling /s
ImNotCrying-YouAre at 2023-08-07 09:17:50+00:00 ID:
jv4zxlt
Men de siger jo selv at ruterne er lavet om for at gøre det nemmere og hurtigere for passagerne at komme rundt. Det giver bare så meget mening, når den mest propfulde bus, der altid er forsinket, skal reduceres til at køre 4 gange i timen i stedet for 6.
Jeg ved godt at der er underskud, der ikke er flere busser med få passagere der kan fjernes og at de derfor er nød til at gøre et eller andet . Men i det mindste sig sandheden.
wasmic at 2023-08-07 08:10:47+00:00 ID:
jv4v1vg
Det her er faktisk et af de punkter hvor jeg har store forhåbninger til selvkørende teknologi.
En selvkørende bil vil stadig have betydelige driftsomkostninger, især hvis man skifter til en kilometer-baseret afgift som erstatning for den nuværende registreringsafgift. Små selvkørende busser vil kunne drives i timedrift eller halvtimesdrift på ruter som måske kun har langt mindre drift i dag, eller ingen overhovedet. Det vil tillade langt bedre forbindelse hvor der ikke er nogen togbaner, og kan give stabil, regulær drift til flere områder af landet. De vil også kunne fungere som tilbringerlinjer og dermed gøre togbaner langt mere attraktive end de er i dag.
srdoe at 2023-08-07 12:16:47+00:00 ID:
jv5flc1
100% selvkørende teknologi er kun realistisk i de tilfælde hvor kørslen sker under meget kontrollerede forhold hvor man kan bygge kontrolinfrastruktur op omkring ruten. Det er derfor selvkørende tog og metroer kan lade sig gøre, og det er også derfor forsøg med selvkørende minibusser involverer geofencing, baner forbeholdt bussen, (ordentligt vedligeholdt) vejmarkering maskinen kan navigere efter, meget begrænsede ruter, og lignende tiltag.
Men det du vist snakker om er busser der kan køre på ruter der ikke er velbetjente i dag, dvs. ude på landet på tilfældige veje.
Fuldstændigt selvkørende biler og busser er fri fantasi, uanset hvad Elon har brugt de sidste 5 år på at påstå han har lige om hjørnet i næste beta. Der er ingen forventning om at vi når SAE niveau 5 inden for nærmeste fremtid (eller overhovedet), og heller ikke SAE niveau 4 uden for kontrollerede forhold.
Så snart du kommer udenfor kontrollerede forhold (eks. kørsel på landet på vej der ikke er perfekt vedligeholdt), så bliver fuld autopilot upålidelig, og så skal der sidde en chauffør klar til at tage over. Hvis han alligevel skal sidde der, så kan han lige så godt køre bussen.
istasan at 2023-08-07 08:49:12+00:00 ID:
jv4xudx
En del af problemet i min barndomslandsby er, at flere og flere får to biler. Så der er færre, der tager bussen. Bliver det for få, ryger bussen. Jo ikke fordi den kører hvert kvarter i forvejen.
Tasty-Memory-2942 at 2023-08-07 15:17:05+00:00 ID:
jv63o7x
Jeg skulle for nogle år siden hjem fra en ven, der boede næsten ude i ingenting (ca. 10-15 km fra Skanderborg) Bussen kørte forbi 2! gange om dagen, og hvis man ikke stod klar, når den kom, så var det ærgerligt!
Tall-Aardvark-2898 at 2023-08-07 08:41:37+00:00 ID:
jv4xama
Velkommen til livet på landet. Hvor jeg er vokset op sløjfede de for mange år siden weekend og helligdag afgange, samme med busser efter kl 17.
Så det var pænt træls og være teenager og gå på gymnasiet. Hvis jeg fx havde 4 modul kunne jeg ikke komme med bus hjem eller andet efter skole, det afhang af mine forældre som også havde arbejde og fritids ting.
Kommunernes argument for ikke at indsætte flere busser. “ der går et tog på samme strækning “. Jovist det gør der da. 8 km væk, ingen gadelygter i nærheden og ingen cykelsti.
Zatea-dk at 2023-08-07 09:00:31+00:00 ID:
jv4ynm6
Der kom endnu en agurk… den gamle historie igen og igen… den kommer vist hvert år. Busserne lukker, og bagefter får vi besked på at bilerne skal væk fra vejen, så vi sætter afgifter osv op, så vi kan få folk over i det offentlige… der vel at mærke ikke længere eksistere udenfor de store byer.
Jeg gad da godt tage det offentlige, hvis det kørte, jeg skal end ikke særlig langt, ½ time, men jeg kan hverken tage tog eller bus, da disse ikke kører til den tid jeg skal være på arbejde (kl 7)