- cross-posted to:
- fedditdk
- cross-posted to:
- fedditdk
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!
The original was posted on /r/denmark by /u/RawMessiah at 2023-08-07 04:35:34+00:00.
The original was posted on /r/denmark by /u/RawMessiah at 2023-08-07 04:35:34+00:00.
Minutes-Storm at 2023-08-07 05:06:14+00:00 ID:
jv4geuw
Man er ude i den gamle snak igen-igen, og der er fortsat en ideologisk beslutning der skal tages her: Vil man gerne have folk over i den offentlige transport, eller skal den offentlige transport tjene penge? For intet andet end et hjernedødt indgreb i imod bilismen vil tvinge folk over i den offentlige transport, der allerede dækker for lidt af landet, og ikke er pålideligt.
Enten må man lave de nødvendige investeringer og gøre det attraktivt, ellers kan man lige så godt droppe det. Den her vej hvor man både forværrer det kollektive gang på gang, samtidig med at man skyder efter bilen, gør intet andet end at forværre det for alle andre end dem der bor op og ned af deres arbejde.
Hvis vi tror på Dansk Industri, så er den gennemsnitlige pendlerafstand 44km, hvilket allerede var en stigning på et par km dengang. Den tur tager man ikke på cykel. Så når vi nu er i gang med at forværre de to ting der sikrer at det er muligt at rejse så langt, hvad er det så målet er? Socialdemokratiet har jo gjort tydeligt at de ikke syntes det er vigtigt at øge befordringsfradraget, men når man så samtidig sparer på det derude, og ikke kan komme med andet end løse “forslag” der ikke munder ud i noget, hvor er det så vi ender i sidste ende? Skal vi alle ind til storbyerne og få boligerne endnu mere op i pris?
Nekrose at 2023-08-07 15:50:05+00:00 ID:
jv68tz7
Hvorfor vil du give folk endnu mere incitatment til at bosætte sig langt fra deres arbejde? Det er muligt der kan laves nogle regnestykker, der nu og her viser at det giver mening, men jeg har svært ved at tro det gavner i det store billede. Hvad hvis folk ikke fik tilskud til at køre langt til arbejde - mon ikke det havde understøttet et mere bæredygtigt bosættelsesmønster?
Og de mange aktuelle historier: “åh nej, den lokale købmand er lukningstruet - så er der snart intet tilbage i denne by”. Klart, folk kommer jo forbi et på alle måder bedre supermarked på vej hjem fra deres job 44 km væk.
Minutes-Storm at 2023-08-07 17:16:48+00:00 ID:
jv6mly8
Ja, fordi de kører bil. Samtidig nødvendiggøre det en bil for alle der bor i den by.
MagnaDenmark at 2023-08-07 06:44:58+00:00 ID:
jv4olsx
Hjernedødt? Biler og at bo på landet er røvstøttet. Det giver kun mening at de skattes for deres externaliteter. Især så mange af dem flytter til byerne
mymomsaysimbased at 2023-08-07 07:22:05+00:00 ID:
jv4rfzk
Hvor skal de bo henne? Kan vi bygge nyt?
MagnaDenmark at 2023-08-07 07:34:45+00:00 ID:
jv4sdm1
Ja der ingen grund til at vi ikke kan bygge en masse nyt i danmarks 4 byer. Helst i kbh dog . Udover politik
casperghst42 at 2023-08-07 08:29:02+00:00 ID:
jv4wdvy
Der er jo ikke noget ivejen for at smide nogle ekstra etager på alt der bliver bygget i København - det ville jo ikke være dårligt hvis man inden for O3 eller O2 begyndte at bygge etage ejendomme med 20-30 etager - så skulle der jo nok blive plads til at alle flyttede til København.
th_smartguy at 2023-08-07 07:46:12+00:00 ID:
jv4t82q
Enig. En by som Aarhus er bogstaveligt talt mark, så snart du kommer 10 km nord, syd eller vest fra centrum. Det mest oplagte i den landsdel er at starte med at bygge Skanderborg og Aarhus helt sammen. Og bygge så højt som muligt inde i midten af Aarhus.
I København er der også stadig masser af muligheder for at udbygge byen. Men også her skal man være MEGET bedre til at bygge højt. Det er de elendige til
casperghst42 at 2023-08-07 08:34:24+00:00 ID:
jv4wrrb
Kan jo bare bygge som i Asien, tror det ville være fint hvis man erstattede alt inden for O2 med 20-30 etages bygninger - så ville folk næsten have gå afstand til arbejde.
casperghst42 at 2023-08-07 08:26:36+00:00 ID:
jv4w7kx
Det er jo en service (altså en offentlig service) og som mange forskere siger, så skal en en offentlig service ikke umiddelbart give overskud - det er jo en service der støtter samfundet. Så hvis man giver nok tilskud så priserne bliver til at betale og hvis der er nok dækning så er der sikkert også flere der vil benytte denne service. Det gør så at man måske kunne få flere skatte kr. ind ved at flere får et arbejde (lidt svært argument, da der pt. er fuld beskæftigelse i Danmark), og derved som samfund tjene penge.
Altså den gode gamle tete om at man skal give øre ud for at tjene kr. …
sorped at 2023-08-07 18:15:03+00:00 ID:
jv6w0t8
En del af problemet er vel at opgaven med buskørsel langt henad vejen er privatiseret. Private firmaer byder ind for at få en mulighed for at tjene penge. Vi skal tilbage til at det er staten/regionen/kommunen der driver trafikselskaberne, og det vil nok falde mange for brystet at offentlig trafik skal nationaliseres.
casperghst42 at 2023-08-07 18:31:19+00:00 ID:
jv6ymm5
Jeg tror at der visse ting der er bedst ved at blive drevet af staten, at det så måske koster nogle penge er nok noget vi skal have råd til at betale. Bare se på hvordan PostNord har det - det er da ikke blevet bedre siden det blev privatiseret, og det koster sikker staten ligeså mange penge som tidligere.