• SorteKaninOPMA
    link
    fedilink
    arrow-up
    7
    ·
    9 months ago

    - Vi skal have de rette regler på plads. Det kan vi ikke vedtage i det danske Folketing, da der er ingen af de her techgiganter, der hører hjemme i Danmark. Det skal reguleres i EU, siger Marie Bjerre.

    Der synes jeg at hun rammer problemet ret godt. De her techgiganter hører faktisk heller ikke til i EU, for det meste. Er det ikke mærkeligt at alt vores online sociale liv ejes og kontrolleres af private udenlandske, ligefrem amerikanske, firmaer? Firmaer som ifølge vores digitaliseringsminister slet ikke kan reguleres i Danmark?

    Kan det forresten passe? Man kunne vel godt regulere techgiganterne i Danmark, men de ville måske bare true med at lukke i Danmark eller…?

  • bobslaede
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    6
    ·
    9 months ago

    Jeg har prøvet flere gange at anmelde sådanne falske annoncer til facebook. De skriver bare tilbage at der intet er i vejen med dem.
    De har jo selvfølgelig også betalt facebook, for at reklamere, så hvorfor skulle de så fjernes.

    Brænd det hele, det er min mening.

  • ooszyj
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    9 months ago

    Meta er i en virkelig skidt situation her, men det er ikke kun Meta der udsættes for det. Det er bare der de er mest synlige, fordi der er så mange brugere. Inden Meta blev centrum for de her scams var de også meget udbredt i adtech verden, på sider udenfor Metas platform. Når der er nærmest monopol på adtech on page (Google), så bliver det lige pludseligt nemt at snyde en masse mennesker, hvis man lykkes med at finde et enkelt smuthul.

    I adtech verden kaldes scammet fizzcore, og var ufattelig aktivt henover pandemien, hvor det også udviklede sig meget hurtigt, i takt med at adtech platforme kom tættere på at kortlægge deres måde at operere på.

    OCCRP har nogle interessante artikler om netværket bag dem. Jeg forestiller mig at dem der opererer i dag er mange led adskilt fra de oprindelige folk bag scammet:

    Man kan stadig finde dem “in the wild” på nyhedswebsites af en hvis størrelse en gang i mellem, men det er langt mere effektivt for scammerne at bruge energi på Facebook.