SF: Årets dårligste idé Forslaget “kandiderer til årets dårligste idé”, mener Sigurd Agersnap, der er undervisningsordfører for SF.

“Karakterer fremmer præstationspres, og det har vi slet ikke brug for. Der er ingen gode argumenter for, at børn i 4. klasse skal måles op imod deres klassekammerater,” siger han til Altinget.


Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!

The original was posted on /r/denmark by /u/No-Register3495 at 2024-02-09 08:06:07+00:00.

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    9 months ago

    Razbeau at 2024-02-09 23:58:05+00:00 ID: kppnja9


    Ikke vis du har den grad af ADHD som hedder svær-adhd og ud af alle børn har 4-8% adhd og 1-2% af dem har det som oftest bliver omtalt som svær-Adhd Attention Deficit Hyperactivity Disorder/hyperkinetisk forstyrrelse.

    Der handler det 100% om læren kan finde ud af at gør undervisningen underholdende og spændende ellers zoner man bare ud inde i sit eget hovede.

    Man ligner 100% en der kigger på tavlen og følger med. Men der er en helt anden verden der udspiller sig inden i hovedet på dem. Og jeg taler af erfaring jeg har selv svær-adhd. Og om det så galt mit liv kan jeg intet lære fra en underviser som er en tør kiks. Mine tanker flyver bare hen i noget som jeg så finder spændende eller underholdende i stedet og det er ikke noget du kan styre det er ligesom at drømme med åbne øjne og du føler seriøst at du vågner op når der er noget der river dig ud af tankerne.

    Og den anden vej rundt vis jeg eksempelvis sidder og ser noget spændende i tv så kan min kone stå og snakke til mig. Og tror mig jeg registrere det over hovedet ikke det er som om hun slet ikke er hjemme hele verden bliver lukket ude men taber hun så noget på gulvet så er det igen som at vågne op fra en drøm.

    Også derfor det er skide svært i skolen eksempelvis for vis din lærer nu fanger din opmærksomhed og du har focus. Men så larmer en klasse kammerat og ødelægger flowet og nogle gange kan man godt komme tilbage i sit focus. Og andre gang så er det bare ødelagt af den eventuelle forstyrrelse.

    Tilgengæld kan jeg lære alt på ekstremt kort til vis det har min interesse og huske stort set alt en god underviser(underholdende og sjov) har fortalt. Det kræver bare ro til at holde focus.

    Og efter som det er et faktum at alle lærere bedre ved eksempelvis leg og sjov. Men du selv der stadig kan have det problematiske med svær-adhd så burde vi gå meget mere i den retning. Og få de elever med så de ikke skal gå hele livet og tror de er snot dumme og opgive livet før det er begyndt fordi de ikke finder grammatik og geometri spændende.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      9 months ago

      RedGribben at 2024-02-10 06:43:08+00:00 ID: kpr2vtn


      Nu er skolen ikke beregnet til de grælleste tilfælde af hverken ADHD. autisme osv. Det er her vi har specialtilbud.

      De 4-8 % du snakker om, det er slet ikke sikkert det er ADHD, der er en lang række ting der giver nogle af de samme symptomer som ADHD. Psykiatere kommer også hurtigt til at fejldiagnosticere i nogle tilfælde, barndomstraumer og ADHD har meget overlap, her har ADHD et par som ikke er på barndomstraumer og omvendt. Det er de færreste psykiatere der går dybt nok ned i en udredning til at skille de to ad. Derudover så er der mange børn der i dag fylder sig selv med så meget dopamin, at de ikke kan koncentrere sig når de så skal have undervisning, fordi de er vandt til at blive bombarderet med det i hele deres fritid, så hvis de ikke får en dopamin udløsning af at lytte til læreren, men de gør det af at spille tetris, snake eller whatever så gør de det i stedet.

      Så er der altså også forskel på hvad folk synes er spændende eller hvad der er en spændende undervisningsmetode, så dine forventninger til skolesystemet er komplet urealistiske, og du vil bare tabe nogle helt andre på gulvet. Det sidste er forøvrigt også en myte, de fleste lære bedre når der er en del leg og sjov indvolveret, men hvis det bliver for sjovt så er læringsoutputtet lavere. Fordi barnet koncentrere sig slet ikke om det de skal lære, men bare have det sjovt. Så det er ikke et faktum at man lære bedste ved leg og sjov, det er en myte der bliver genfortalt.

      Det du definerer som en god underviser, er heller ikke nødvendigvis en god underviser for alle, det kan godt være det er en god underviser for dig. Nu skal vi ikke lave et skolesystem efter folk der har ADHD når største delen af befolkningen som sagt ikke har ADHD. Desuden så har alle godt af at lære om behovsudsættelse, og dette får man tættest ind på kroppen når man faktisk keder sig.