SF: Årets dårligste idé Forslaget “kandiderer til årets dårligste idé”, mener Sigurd Agersnap, der er undervisningsordfører for SF.

“Karakterer fremmer præstationspres, og det har vi slet ikke brug for. Der er ingen gode argumenter for, at børn i 4. klasse skal måles op imod deres klassekammerater,” siger han til Altinget.


Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!

The original was posted on /r/denmark by /u/No-Register3495 at 2024-02-09 08:06:07+00:00.

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    8 months ago

    RedGribben at 2024-02-10 06:43:08+00:00 ID: kpr2vtn


    Nu er skolen ikke beregnet til de grælleste tilfælde af hverken ADHD. autisme osv. Det er her vi har specialtilbud.

    De 4-8 % du snakker om, det er slet ikke sikkert det er ADHD, der er en lang række ting der giver nogle af de samme symptomer som ADHD. Psykiatere kommer også hurtigt til at fejldiagnosticere i nogle tilfælde, barndomstraumer og ADHD har meget overlap, her har ADHD et par som ikke er på barndomstraumer og omvendt. Det er de færreste psykiatere der går dybt nok ned i en udredning til at skille de to ad. Derudover så er der mange børn der i dag fylder sig selv med så meget dopamin, at de ikke kan koncentrere sig når de så skal have undervisning, fordi de er vandt til at blive bombarderet med det i hele deres fritid, så hvis de ikke får en dopamin udløsning af at lytte til læreren, men de gør det af at spille tetris, snake eller whatever så gør de det i stedet.

    Så er der altså også forskel på hvad folk synes er spændende eller hvad der er en spændende undervisningsmetode, så dine forventninger til skolesystemet er komplet urealistiske, og du vil bare tabe nogle helt andre på gulvet. Det sidste er forøvrigt også en myte, de fleste lære bedre når der er en del leg og sjov indvolveret, men hvis det bliver for sjovt så er læringsoutputtet lavere. Fordi barnet koncentrere sig slet ikke om det de skal lære, men bare have det sjovt. Så det er ikke et faktum at man lære bedste ved leg og sjov, det er en myte der bliver genfortalt.

    Det du definerer som en god underviser, er heller ikke nødvendigvis en god underviser for alle, det kan godt være det er en god underviser for dig. Nu skal vi ikke lave et skolesystem efter folk der har ADHD når største delen af befolkningen som sagt ikke har ADHD. Desuden så har alle godt af at lære om behovsudsættelse, og dette får man tættest ind på kroppen når man faktisk keder sig.