Vi skal helt bestemt gøre mere for at få flere elbiler på gaden. Men at lukke en hobedfærdelsåre i landets hovedstad for flertallet af biler vil være en katastrofe for færdslen i København. København skal fungere i hverdagen, og det her vil ubetinget skade erhvervslivet og arbejdspladser.
Det er usandt. Reduktion i antallet af biler i erhvervsområder fører til højere omsætning i butikkerne, ikke lavere.
Her er en undersøgelse af effekten af “low-emission zones” (som er det der tales om i artiklen) på det lokale erhvervsliv: https://cleancitiescampaign.org/wp-content/uploads/2021/12/Clean-Cities-briefing_-Why-fewer-polluting-cars-in-cities-are-good-news-for-local-shops_1.pdf#%3A~%3Atext=The+main+findings+are%3A&text=The+measures+have+generally+had+positive+effects%2Cafter+active+mobility+infrastructure+improvements+were+made.
"Main findings:
- The measures have generally had positive effects on the performance of the retail sector,
- Walking and cycling projects can increase retail sales,
- A reduction in retail vacancy (the number of empty shops) has also been observed after active mobility infrastructure improvements were made. "
Er der nogle objektive undersøgelser der faktisk viser at det skader? Så vidt jeg ved siger erhvervslivet altid at det skader dem, men i realiteten er det ikke altid sådan det ender. Fx. har det været positivt at fritlægge åen i Aarhus.