• TDCN
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    4 months ago

    Det virker altså som om de fejer problemerne ud over bygrænsen og så hævder at det er løst. Ude af øje ude af sind…

    Jeg har det lidt todelt med denne holdning til tingene. Jeg er generelt enig i at det er lidt søgt at sige at 0 emmision er løsningen og så er alt klaret. Det er på ingen måde slutningen og løsningen på alting. Det er vi helt enige i.

    Tilgengæld er jeg positiv over at der rent faktisk bliver gjort noget drastisk for at blive grønnere. Al fremgang er trods alt fremgang og nogen skal jo tage initiativet. Vi kan ikke allesammen bare sidde og vente på at vi på en gang løser det hele i et mega kæmpe projekt, for så kan vi vente for evigt. Alle projekter har et scope og en grænse for hvor langt man kan gå. De forsøger så at lave en overgang med parkeringshuse og pendler pladser som stadig er bedre end ingenting. Kunne man have lavet mere? Bestemt, men hvor langt skal man gå før end det er nok? Man skal jo starte et sted. Når man så er færdig eller har ressourcer og teknologi nok kan man tage hul på næste etape.

    • bstix
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      4 months ago

      Jo, det er positivt at der sker noget overhovedet, men jeg synes det er lidt pompøst at kalde det “den mest ambitiøse plan i Nordeuropa”, når der stort set ikke sker noget nyt. På nuværende tidspunkt kører biler i midtbyen i forvejen primært hen til de p-huse, og letbanen var i forvejen planlagt til udvidelse. Det nye er altså større pendlerpladser ved motorvejen…

      Politik må gerne være mere langsigtet, også selvom det grænser til det utopiske. Ambitionerne må gerne være større end bare at klappe sig selv på skulderen over det som er realistisk lige nu og her.

      Tiden er imod os, så små skridt er ikke længere nok. Alting starter med små skridt, og det er godt at det sker, men det er simpelthen overdrevet at kalde det ambitiøst.

      F.eks. Oslos klimaplan er meget mere ambitiøs selvom de “kun” sigter efter at sænke niveauet til 5%. Det er en større by med dobbelt så stor befolkning og omfatter mange flere ting end blot trafik. De har fat i industri, landbrug og andre arealer, genbrug, energiproduktion osv.osv. Altså hele paletten.

      • TDCN
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        4 months ago

        Helt enig. Er generelt træt af kortsigtede planer. Der er sjældent nogen som har nosser til at tage de nødvendige langsigtede beslutninger. Vi må som befolkning blive ved med at presse der hvor vi kan. Selv gør jeg mit bedste på arbejdet for at skv motivation for de gode langsigtede planer selv om de kan være tunge og komplekse, men det er nu en gang det bedste for alle.