Synes det er lang tid siden der er sket noget interessant på bilfronten. Bevares, der kommer flere nye elbiler på markedet end man overhoved kan overskue. Men de er alle meget ens, meget tunge og ret kedelige at køre i, selvom de er ufattelig hurtige, og et eller andet sted skal man bare vælge om den skal være kinesisk, japansk, europæisk eller amerikansk. Men nu sker der efter min mening noget interessant: Mazda begynder at lave hybridbiler hvor forsil motordelen drives af en lille Wankelmotor

Det interessante ved den tilgang er, at vægten kan holdes nede. Da det er en hybrid skal alt energien til at drive bilen ikke lagres i tunge batterier, som det skal med en ren elbil, men kan ligge meget koncentreret i væskeform (benzin). Derudover er wankelmotoren lille og let sammenlignet med stempelmotoren. Vægt er en kritisk faktor når man designer biler. Det kræver logisk nok mere energi at accelerere 2.5 tons end 1.5 tons, og skal man lave en undvigemanøvre, lader dette sig selvfølgelig også lettere gøre, hvis bilen vejer 1000 kg mindre.

Mazda har tidligere haft wankelmotorer i produktion i Mazda rx7 og rx8. De blev droppet i 2012 da de havde problemer med emissioner og var for ineffektive. Så det er meget interessant hvad Mazda har fundet ud af. Mazda har så vidt jeg forstå planer om at producere iconic sp som har 365 HK og en vægt på 1450 kg. Jeg kan ikke huske hvornår der sidst blev lavet en masseproduceret bil med de kræfter der vejede så lidt. Der findes nogle, men så er det meget specielle biler som meget få mennesker har råd til. Mazda har en anden bil der er i produktion der benytter samme motortype: MX-30.

Jeg ville ikke være bleg for at prøve at denne type bil næste gang der skal handles køretøj. Så længe batteriet har strøm nok til at klare turen til og fra arbejde, kan jeg kun se typen som en stor konkurent til en ren elbil.

  • @bstix
    link
    English
    28 months ago

    Det er en interessant tilgang at lade motoren køre i optimale omdrejninger for at drive en generator, som driver bilen, men det er unægteligt enklere at lade strøm drive en el-motor direkte. Der sker altså et energitab uanset hvor godt motoren udnytter energien i benzinen.

    I sidste ende handler det for forbrugerne om hvor mange kroner det koster at køre en kilometer, og dér kan benzin simpelthen ikke være med.