Artiklen er bag betalingsmur, og handler om de arbitrære mål for sparede årsværk med AI. Ikke som sådan en masse nyt under solen, men jeg studsede over nedenstående:

Det er noget, vi har haft i årevis, og jeg tror ikke de (kommunerne, red.) tænker på, at nogle af de systemer, de har brugt i lang tid, også kan være kunstig intelligens,« siger hun og nævner ‘postsortering’ som en opgave algoritmer har hjulpet til med i mange år.

Altså, jeg tror helt sikkert på at vi kan spare en masse årsværk i processer og arbejdsopgaver af samme karakter som “postsortering” - men med helt traditionel “uintelligent” automatisering. Hvis man skal bruge en AI til at sortere i elektroniske henvendelser, er det så ikke et tegn på at der er noget galt med enten processen eller data? Bør man ikke starte med at gennemgå dataformatet i de formularer der bruges, og så lave en “if this then that”-sortering der kan favne 80% af sagerne? Eller er der noget jeg ikke fatter?

  • Henson
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    18 hours ago

    Tror de har en forskruet virkeligheds fornemmelse hvis de tror der er nogle job der bare kan overtages direkte af en ai. Givet er der nogle opgaver hist og her der kunne hjælpes godt på vej, men det sker jo ikke ved en nedskæring. Der er allerede så meget pres på at de åbenlyse er taget, mens de små forbedringer er der ikke overskud hverken til at kortlægge eller omstrukturere; nu skære man så endnu mere arbejdskraft væk og tror at nogen så pludselig får tid til at ændre i processer mm. For at automatisere opgaver de lige skal overtage oven på deres normale belægning.