Artiklen er bag betalingsmur, og handler om de arbitrære mål for sparede årsværk med AI. Ikke som sådan en masse nyt under solen, men jeg studsede over nedenstående:
Det er noget, vi har haft i årevis, og jeg tror ikke de (kommunerne, red.) tænker på, at nogle af de systemer, de har brugt i lang tid, også kan være kunstig intelligens,« siger hun og nævner ‘postsortering’ som en opgave algoritmer har hjulpet til med i mange år.
Altså, jeg tror helt sikkert på at vi kan spare en masse årsværk i processer og arbejdsopgaver af samme karakter som “postsortering” - men med helt traditionel “uintelligent” automatisering. Hvis man skal bruge en AI til at sortere i elektroniske henvendelser, er det så ikke et tegn på at der er noget galt med enten processen eller data? Bør man ikke starte med at gennemgå dataformatet i de formularer der bruges, og så lave en “if this then that”-sortering der kan favne 80% af sagerne? Eller er der noget jeg ikke fatter?
Suk… igen-igen viftes teknologi-tryllestaven og så kan man jo spare uden at det gør noget i forhold til kvaliteten, fordi teknologi gør os jo mere “produktive”, hvad end det betyder. Jeg græmmes.
Jeg tror ikke der er noget du misforstår. AI bliver bare den nye undskyldning for at spare.