• Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    10 months ago

    Astroels at 2024-03-09 11:31:19+00:00 ID: ku23451


    Drengene scorer bedre i nationale test for matematik i de mindre klasser - og de scorede vist også højere end piger både matematik og naturfag i den seneste PISA-test.

    Historien om at det danske grundskolesystem er imod drenge, tror jeg er lidt overdreven.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      10 months ago

      Smiling_Wolf at 2024-03-09 15:13:49+00:00 ID: ku2v8qx


      Og matematik er det eneste fag man har i skolerne, eller hvordan?

      Hvordan ser det ud med alle de andre fag?

      Ud fra din kommentar må jeg formode at piger klarer sig bedre end drenge i dansk, engelsk, tysk, fransk, historie, religion, hjemkundskab, sløjd, og idræt. Det virker umiddelbart som en solid fordel for pigerne, og ikke specielt overdrevet.

      Jeg tror dog ikke at systemet er imod drengene - og har aldrig hørt nogen påstå dette. Vi underviser og bedømmer blot på måder, der falder mere naturligt for piger. Dette betyder ikke at vi skal holde op, det betyder at vi skal benytte en bredere vifte af værktøjer, så alle børn kan komme med.

      Jeg tvivler dog på at de fornødne midler bliver sat af til det i min livstid.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        10 months ago

        Astroels at 2024-03-09 19:57:46+00:00 ID: ku49gk5


        Og matematik er det eneste fag man har i skolerne, eller hvordan?

        De kigger på nationale test i Dansk og Matematik i rockwoolfondens udgivelse. PISA kigger på Læsning, Matematik og Naturfag, hvis jeg husker rigtigt.

        Ud fra din kommentar må jeg formode at piger klarer sig bedre end drenge i dansk, engelsk, tysk, fransk, historie, religion, hjemkundskab, sløjd, og idræt. Det virker umiddelbart som en solid fordel for pigerne, og ikke specielt overdrevet.

        Ville være mærkeligt at gøre ud fra min kommentar. Men jeg kan øjensynligt ikke forhindre dig i det.

        Vi underviser og bedømmer blot på måder, der falder mere naturligt for piger. Dette betyder ikke at vi skal holde op, det betyder at vi skal benytte en bredere vifte af værktøjer, så alle børn kan komme med.

        Hvorfor? Hvis vi synes den nuværende måde udvikler og tester det vi gerne vil have, hvorfor skal vi så lave det om?

        Hvad er dokumentationen for at den nuværende undervisningsmetode favoriserer piger?