- cross-posted to:
- nyheder
- cross-posted to:
- nyheder
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!
The original was posted on /r/denmark by /u/Comfortable-State853 at 2024-01-03 15:14:32+00:00.
Vibalist at 2024-01-03 17:47:12+00:00 ID:
kg5jw4x
Men at drengene ikke får at lige så godt udgangspunkt fra barnsben kan jo også vidne om et samfundsmæssigt og kulturelt problem, hvor drengebørn opdrages anderledes end piger grundet negative stereotyper, eller hvor f.eks. undervisningen i højere grad foregår på pigernes end drengenes præmisser.
Altså en kultur der (ubevidst) diskriminerer mod drenge og mænd.
Wise_Peach7209 at 2024-01-03 18:37:59+00:00 ID:
kg5svcd
Ja HELT sikkert! Det er jeg 1000 % enig i, og var sådan set der næste led i mit argument. For kønskvoter på (leder)stillinger ændrer jo ikke noget for de drenge. Toksisk maskulinitet skader både kvinder, men i høj grad også mænd.
At kvinder er underrepræsenteret i lederstillinger og der STADIG er et løngab mellem historiske mande- og kvindejobs kan sagtens være sandt og have behov for en indsats, samtidigt med at der er behov for at addressere, at drenge/mænd er overrepræsenterede ift kriminalitet og vold og er dårligere uddannede.
Vibalist at 2024-01-03 18:50:08+00:00 ID:
kg5v0l1
Okay, men jeg tror stadig ikke vi er på bølgelængde her. Jeg er grundlæggende uenig i (eller i hvert fald skeptisk overfor) at det udelukkende er toksisk maskulinitet der skaber de problemer drengene står overfor.
At drenge f.eks. klarer sig dårligere i skolen kan jo også være fordi, at uddannelsesinstitutionernes rammer favoriserer pigernes måde at indlære ting på: Altså en struktur der gør pigerne til de privilegerede, og intet har at gøre med toksisk maskulinitet.
Min helt store anke med feminismen i er, at den sjældent vil anerkende en sådan mulighed. Alt kan føres tilbage til patriarkat og toksisk maskulinitet. Feminismens teorier fremstilles ofte som skinbarlige fakta, men har i højere grad karakter af ufalsificerbare tolkninger.