- cross-posted to:
- nyheder
- cross-posted to:
- nyheder
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Joine vores Lemmy-fællesskab på feddit.dk!
The original was posted on /r/denmark by /u/AxePlayingViking at 2023-06-28 05:12:38+00:00.
madeinrussia at 2023-06-28 06:45:11+00:00 ID:
jptrmjk
Jeg glæder mig til at følge denne fiasko med en pose popcorn, det kan 100% ikke lade sig gøre.
Wuhaa at 2023-06-28 07:00:33+00:00 ID:
jptsu9c
Virker som en katastrofe for de ældre der har ret til fysisk post.
Såfremt den ældre person bor i udkanten, eller på en ø, så er det tvivlsomt nogen vil dække dem, og så kan de ikke længere modtage den post de har ret til.
Det er en falliterklæring af politikerne.
Fearless_Baseball121 at 2023-06-28 07:14:53+00:00 ID:
jpttxfk
Vi må se om det reelt bliver et problem. Så vidt jeg ved så skeler de ikke mellem hvor du bor i dag når du bestiller pakker omdelt fra f.eks. gls, dao, dhl osv. Kan godt se nogle vil fravælge ikke-brofaste øer og det vil stinke. Men tror du reelt at de vil tage mere for at sende til hr Knudsen i Kragevig end Frederiksberg? Det gør de jo ikke i dag, og det er allerede privat
3skov3 at 2023-06-28 06:15:13+00:00 ID:
jptp7p3
Og nu bliver det rigtigt dyrt at sende breve, der er da et marked og en milliard forretning i breve men ikke en ransabel en hvis du skal levere til alle, så udkant Danmark bliver ramt igen igen. Flot.
rasm3000 at 2023-06-28 06:25:16+00:00 ID:
jptq1cc
Vi har landet en meget bred postaftale, som sikrer, at vi får billigere ved at levere breve og pakker rundt i hele Danmark, siger transportminister Thomas Danielsen (V) til DR Nyheder.
Tror han selv på dette, eller står han og lyver for åben mikrofon?
Mr_Mojo_Rizin at 2023-06-28 06:50:07+00:00 ID:
jpts0lb
Enten er han debil, eller også lyver han. Der er de to muligheder. Der har nok været en befordringspligt af en årsag - brevomdeling i Udkantsdanmark er ikke rentabelt, og hvis du sætter det frit, bliver priserne sat derefter.
smors at 2023-06-28 06:29:51+00:00 ID:
jptqef6
Der er noget jeg ikke forstår. Hvis markedet skal stå for det, så må det jo betyde at der skal være flere firmaer der konkurrerer. Hvis jeg så skal sende et brev til nogen, skal jeg så starte med at finde ud af hvem der uddeller der hvor de bor og så håbe at de også samler breve ind hvor jeg bor?
Det kommer da aldrig til at løbe rundt for nogen, hvis der skal mere end et postbud forbi mit hus.
rasm3000 at 2023-06-28 06:38:21+00:00 ID:
jptr2x2
Det kommer da aldrig til at løbe rundt for nogen, hvis der skal mere end et postbud forbi mit hus.
Jeg tror heller ikke det kommer til at give økonomisk mening at drive med brevomdeling, i dagens forstand. Men måske kan man se for sig en løsning hvor man sender brev på samme måde som man sender pakker. Her er infrastrukturen jo allerede på plads, og selv her, længst ude i Udkantsdanmark hvor jeg bor, kan jeg jo få Dao, PostNord, GLS, Bring, DHL, UPS, Danske Fragtmænd og gud ved hvem ellers, til at levere direkte til min hoveddør.
smors at 2023-06-28 07:13:57+00:00 ID:
jpttuyf
Jeg vil formode at de tjener mindre på at levere en pakke til din hoveddør end til min, da der nok skal køres længere tid pr. pakke. Men jeg ved ikke om pakkemarkedet er så reguleret at firmaerne er forpligtiget til at levere til alle adresser på de samme betingelser (evt. minus de helt små øer), eller om de bare gør det fordi deres store kunder ikke er interesserede i at bruge en tjeneste der kun leverer pakker i noget af landet.
Det går op for mig at der er meget jeg ikke ved om distribution af breve og pakker i Danmark.
IHateTheLetterF at 2023-06-28 05:45:24+00:00 ID:
jptmpml
Jeg vil gerne vide hvad det er der gør politikerne så sikre på at andre gerne vil omdele post ude på landet og i små byer. Der er ikke penge i det, så hvem skulle overtage det?
TonnyC2 at 2023-06-28 05:53:00+00:00 ID:
jptncyg
Jeg læste i en artikel (tror det var TV 2) for et par uger siden, der nævnte at brevomdeling er en milliardforretning i Danmark alene. Så en eller anden form penge må der da være i det.
PepiHax at 2023-06-28 06:16:56+00:00 ID:
jptpcpx
Det er sjov, og nok også sandt i de omård r hvor der bor mange folk.
Tvivler på at det er tilfældet på landet.
Taurmin at 2023-06-28 06:31:47+00:00 ID:
jptqjwc
Udfordringen er jo så at det også er en milliard investering at få alt det infrastruktur på benene som skal til for at sortere brev post og det er jo ikke ligefrem et område der er i vækst.
Minutes-Storm at 2023-06-28 07:23:23+00:00 ID:
jptuklp
Hvis pakkefirmaer kan få det til at løbe rundt med små pakker, så kan man også få det til at løbe rundt med post. Det kræver bare investeringer for at nå dertil hvor det giver mening.
Hvis du ikke udvikler, så afvikler du, og PostNord har afviklet i årevis. De kunne have haft den infrastruktur der skulle til, men det valgte man ikke at gøre.
Mr_Mojo_Rizin at 2023-06-28 06:18:40+00:00 ID:
jptphua
DAO vil åbenbart give det et skud. Men det kræver en del investeringer i et faldende marked, så umiddelbart virker det urentabelt. Derudover vil det formentlig blive dyrere for forbrugerne - https://mobilitywatch.dk/nyheder/fragt_logistik/article14308700.ece
svendburner at 2023-06-28 05:59:01+00:00 ID:
jptnv7y
Når regeringen har valgt at ophæve befordringspligten, så er det et spørgsmål om statsstøtte, siger Thomas Danielsen.
- Vi skal ikke give statsstøtte til en bestemt virksomhed for at levere et bestemt produkt, som andre virksomheder også kan levere.
Man kunne også have undladt at privatisere dansk infrastruktur.
kbbajer at 2023-06-28 07:15:29+00:00 ID:
jpttz45
Bare vent, Vejdirektoratet er next in line…
Taurmin at 2023-06-28 06:42:34+00:00 ID:
jptrf4y
Har altid undret mig over hvad der gør at Post og Offentlig Transport er “Produkter” som helst skal tjene penge, men Veje og Broer er infrastruktur som staten gerne må betale for.
lucasnorregaard at 2023-06-28 06:58:04+00:00 ID:
jptsned
Det er mig en gåde at offenlig transport, eks. Metroen, ikke er gjort gratis. Der er da næsten intet man ville kunne gøre, for at få flere over i grønnere løsninger og for at hjælpe de mindre bemidlede (både økonomisk, og dem som ikke er i stand til at køre selv).
Desuden ville det vel spare penge, at man ikke skulle bruge millarder på billetkontrol og vedligeholdelse af en lorteapp.
Hvis spørgsmålet blot er økonomisk, så betaler jeg fandme gerne den ekstra 1% det nu ville koste i skat, eller også kunne vi, - bare et bud, - beskatte dem som så vælge at insistere på at deres dieselhakker, privatfly eller personlige taxa, er bedre, og at de er den forbedring værd, på bekostning af alle os andre.
AxePlayingViking (OP) at 2023-06-28 06:04:57+00:00 ID:
jptodaa
Ej, nu må du lige, vi har da ikke råd til infrastruktur med vores super lave skattetryk!
rasm3000 at 2023-06-28 06:32:16+00:00 ID:
jptql9j
Jeg er en af dem som bor der ude hvor kragerne vender. Vi bor for enden af en 2 km. lang markvej, og har i dag postkassen sidende på husvægen. Et eller andet sted synes jeg det er fair nok at vi ikke kan forvente at få post leveret helt frem til huset i fremtiden. Uanset er problemet jo minimalt, vi får måske 2-3 breve pr. måned, så fred være med at vi skal flytte postkassen op til nærmeste offentlige vej. Men for ældre uden bil, folk fritaget for digital post, osv, er problemet straks meget større, og jeg håber man finder en god løsning for disse personer. Hvis ikke, så bliver dette bare endnu et (lille) skridt på vejen til at affolke Udkantsdanmark.
smors at 2023-06-28 06:31:40+00:00 ID:
jptqjjm
Det er for eksempel blindeforsendelser, hvor det er gratis for blinde at sende breve og pakker. Det servicerer vi så stadigvæk i form af et udbud, for det er en opgave, alle kan løse.
Hvorfor er det gratis for bline at sende breve? For slet ikke at tale om pakker. Det virker som et temmeligt tilfældigt gode at give til en bestemt gruppe handicappede.
Ikke at det generer mig voldsomt, det virker bare underligt.
InternetOwlhead at 2023-06-28 06:26:54+00:00 ID:
jptq5y7
Fordi privatisering jo plejer at virke, og firmaerne overhovedet ikke kunne finde på at prioritere profitmaximering over kundernes behov og pengepung… Kan politikerne ikke lære af fortiden?
Minutes-Storm at 2023-06-28 07:17:20+00:00 ID:
jptu457
I den her situation har jeg meget svært ved at tro at det kan blive værre for os.
Hvad er mest sandsynligt, er at PostNord dør indenfor meget få år, hvis ikke de laver en fuld Amazon og rent faktisk gør sig selv værdifulde for samfundet. Ellers udkonkurreres de bare af de internationale udbydere der bare er bedre på alle parametre i øjeblikket.
Det samme kunne ikke siges om hverken togdriften eller energisektoren.
ForgotMyAcc at 2023-06-28 07:03:31+00:00 ID:
jptt2f5
“- Vi skal ikke give statsstøtte til en bestemt virksomhed for at levere et bestemt produkt, som andre virksomheder også kan levere.”
Undskyld hvad? Hvorfor ikke? Med det præmis skal al offentlig forvaltning jo privatiseres?
Hospitalsvæsen? Ej det er jo synd for privathospitaler at de ikke kan konkurrere med det offentlige, udbud! Hæren? Den sætter vi da i udbud. Politiet? Måske en svensk virksomhed kan varetage opgaverne billigere! Der er så mange spørgsmålstegn ved det her med at sælge ud af sin kontrol med kritisk infrastruktur og services.
kimusan at 2023-06-28 07:18:35+00:00 ID:
jptu7he
Det er faktisk den normale premis. Kommunerne må heller ikke levere en service gratis som andre udbydere laver (med mindre opgaven direkte er tildelt dem som en del af velfærdspakken). Det er også derfor der ikke er solceller på taget af offentlige bygninger - de må ikke konkurrere med det private elmarked. Fjollet ja, men det er nu engang sådan det er
WrinkledGhost at 2023-06-28 06:46:21+00:00 ID:
jptrpu4
Statsstøtte? Nej tak! 4 millioner fra kvotekonge? Ja tak!
Sofus123 at 2023-06-28 07:16:39+00:00 ID:
jptu29a
Man brækker sig.
kbbajer at 2023-06-28 07:13:10+00:00 ID:
jpttsty
“Det kommer i udbud, på den måde sikrer vi den rigtige pris”
Ja det er der jo masser af historik der bakker op…
Cosmos1985 at 2023-06-28 07:05:00+00:00 ID:
jptt6dh
Inger Støjberg siger mange tak. Hun er lige blevet serveret en kæmpe gave til næste valgkamp, hvor hun kan slå på land vs. by-halløjet og at yderområderne ignoreres og har dårligere vilkår. Og i denne sammenhæng kommer hun endda til at kunne gøre det med en vis ret.
SkibDen at 2023-06-28 05:27:59+00:00 ID:
jptl6lg
PostDanmark har slået sig selv ihjel…
Årtiers inkompetence, dårlig kundeservice, høje priser og manglende udvikling…
Nårh well… Så sparer vi da de skattekroner.
endnuen at 2023-06-28 05:32:42+00:00 ID:
jptlls8
Det bliver spændende at se hvad de egentlige konsekvenser for det her bliver
SkibDen at 2023-06-28 05:35:07+00:00 ID:
jptlt9e
Posten lukker og DAO overtager, er mit gæt.
Jeg tror ikke svenskerne gider poste flere penge i posten og tænker heller ikke Folketinget vil.
endnuen at 2023-06-28 05:38:31+00:00 ID:
jptm3ti
Tænkte mere på pris, kvalitet, og service niveauet for landdistrikterne. Jeg kommer nok ikke til at mærke det da jeg bor i en mellemstor by, men de små “10 huse og fælles skideskur” steder. De kommer måske til at betale lidt premium for deres services.
Taurmin at 2023-06-28 06:34:38+00:00 ID:
jptqs10
Aftalen skulle garantere at prisen er den samme i hele landet og på tværs af distributører.
Hvilket jo så sætter yderligere spørgsmålstegn ved hvem fanden der skulle have lyst til at påtage sig opgaven.
endnuen at 2023-06-28 06:43:34+00:00 ID:
jptrhzz
Det er kontraktsprog for at det bliver dyrere i hele landet.
Taurmin at 2023-06-28 06:45:51+00:00 ID:
jptrog3
Åh ja, absolut. Postnord skruer sku nok bare prisen op indtil at det giver overskud. Tvivler på at nogen serøst vil prøve at konkurere med dem.
ClydeBruckmansfinal at 2023-06-28 05:34:57+00:00 ID:
jptlspa
Tror den danske og svenske stat har slået PostNord ihjel.