• DannebotOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    13 months ago

    WrongUserID at 2024-03-24 08:51:10+00:00 ID: kwbdo6u


    I 2022 er der stadig 13% daglige rygere i DK, dvs. at det ikke er lykkedes af få antallet yderligere ned. Da rygere statistisk set dør tidligere end ikke rygere, må det betyde at afgangen af rygere og tilgangen af nye rygere er nogenlunde stabil.

    Kræftens Bekæmpelse nævner at 19% af personerne i alderen 20-24 ryger og af disse ønsker 75% at stoppe.

    Alle ved jo hvor sindssygt vanedannende rygning er og det kan derfor være hundesvært at stoppe. Så kan det måske være fornuftigt at overveje om der skal et lovmæssigt indgreb til.

    https://www.cancer.dk/forebyg-kraeft/tobak-og-nikotin/fakta/hvor-mange-ryger/

    • DannebotOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      13 months ago

      movsuch3 at 2024-03-24 09:58:05+00:00 ID: kwbitn7


      Har du overvejet at 13% er det laveste man kan komme til og at der i næsten alle tilfælde af et samfund vil være nogen der forsøger sig med det og det derfor faktisk kan ses positivt procenten fortsat er holdt så lavt?

      • DannebotOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        13 months ago

        Haildrop at 2024-03-24 18:29:27+00:00 ID: kwdg6k0


        13% er storrygere, det har intet med at forsøge sig med noget at gøre

        • DannebotOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          13 months ago

          movsuch3 at 2024-03-24 19:13:37+00:00 ID: kwdnldg


          Du har helt ret. De forsøgte sig ikke med noget og derfor endte de som storrygere. Bliver lidt i tvivl om du forstår hvad udtrykket betyder

      • DannebotOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        13 months ago

        WrongUserID at 2024-03-24 10:14:50+00:00 ID: kwbk6cx


        Ja, men da 13% relativt set er ret højt, så tror jeg godt det kan komme længere ned.

        • DannebotOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          13 months ago

          movsuch3 at 2024-03-24 10:16:44+00:00 ID: kwbkbvr


          Relativt til hvad er det højt? (Spørger oprigtigt, da jeg ikke ved hvad % vores nabolande har) 13% lyder som en fornuftigt lav mængde af folket

          • DannebotOPMB
            link
            fedilink
            dansk
            13 months ago

            WrongUserID at 2024-03-24 10:25:29+00:00 ID: kwbl1sz


            Ja det er lavt, men der er andre lande hvor procenten er lavere. Nogle steder under 10%.

            Det er en kulturændring der skal til. Vores nabolande bør man ikke sammenligne sig med, for de ryger vidst mere end os danskere. (Men det er min holdning, der er andre som ikke deler den kan jeg se ☺️)

            • DannebotOPMB
              link
              fedilink
              dansk
              13 months ago

              movsuch3 at 2024-03-24 10:33:12+00:00 ID: kwblo9y


              Ahh okay. Forstår dig godt så - men er Sverige og Norge ikke tættest på os kulturelt og derfor de bedste at sammenligne sig med ift. vaner og uvaner?

              • DannebotOPMB
                link
                fedilink
                dansk
                13 months ago

                WrongUserID at 2024-03-24 10:37:04+00:00 ID: kwbm00m


                Jo helt klart. Jeg mener bare at man på dette punkt ikke bør sammenligne os med dem, fordi der er direkte skadeligt for vores helbred og de åbenbart ryger væsentligt mere end os. På samme måde tror jeg heller ikke at de har lyst til at sammenligne sig med os og vores alkoholforbrug, som er væsentligt højere end vores naboer.

                Vi bør stræbe efter så få rygere som overhoved muligt. Hvordan man gør det, er nok en anden sag.

      • DannebotOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        13 months ago

        DkMomberg at 2024-03-24 10:51:20+00:00 ID: kwbn7dn


        I Norge er det det 7% der ryger dagligt, i Sverige er det 6%. Det betyder da at vi er langt fra fra det du kalder “det laveste man kan komme til”

        13% er ikke lavt. Det er stadig mere end hver 8. dansker ryger.

        • DannebotOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          13 months ago

          movsuch3 at 2024-03-24 10:54:46+00:00 ID: kwbni0e


          I en teknisk kapacitet er 0% det laveste. Det ved jeg godt.  Men sådan med virkelig mennesker? I et virkeligt land med en kultur som den danske? Der er 13% lavt. Vil anbefale ikke at gøre folk til tal hvis man vil forstå verden tbh

          • DannebotOPMB
            link
            fedilink
            dansk
            13 months ago

            DkMomberg at 2024-03-24 10:59:10+00:00 ID: kwbnvij


            Men sådan med virkelig mennesker? I et virkeligt land med en kultur som den danske?

            Hvor meget af min kommentar læste du? Så du godt at både Norge og Sverige er langt lavere end os danskere? De er helt nede på halvdelen af os og de arbejder på at komme lavere.

            • DannebotOPMB
              link
              fedilink
              dansk
              13 months ago

              Fixthemix at 2024-03-24 12:30:50+00:00 ID: kwbwy4h


              De havde dog ingen Kim Larsen.

            • DannebotOPMB
              link
              fedilink
              dansk
              13 months ago

              movsuch3 at 2024-03-24 11:06:58+00:00 ID: kwbok5v


              Læste hele din kommentar. Det laveste Danmark har haft mulighed for at komme ned på med sin historik og kultur for rygning på nuværende tidspunkt. Er det teknisk specifikt nok nu? 13% er rigtig lavt. Det er faktisk imponerende at den er faldet så meget med så liberalt et folkefærd

              • DannebotOPMB
                link
                fedilink
                dansk
                13 months ago

                DkMomberg at 2024-03-24 11:39:44+00:00 ID: kwbrjx7


                I en anden kommentar spørger du specifikt til procenterne i norge og sverige, fordi de er kulturelt tæt på os.

                I din kommentar til mig, spørger du specifikt til procenter i lande med en kultur der er tæt på den danske, selvom jeg gav dig procenterne i den foregående kommentar.

                Det viser altså at vi har procentvis dobbelt så mange rygere, som i lande der kulturelt er tæt på det danske, som du specifikt spørger efter. Derudover kommer du ikke med nogle argumenter for hvorfor 13% skulle være en lav procentsats overhovedet. Det lyder mest som om at det bare lige er din mavefornemmelse.

                Jeg synes nu ikke der er noget imponerende over at 780.000 danskere ikke kan se at tobakken styrer deres liv, og derfor ikke selv har et valg, før de stopper med at ryge, alt imens det koster statskassen mange flere milliarder end afgifterne indbringer. Der er intet liberalt over rygning, udover at tobaksfirmaerne har for meget indflydelse i samfundet.

                • DannebotOPMB
                  link
                  fedilink
                  dansk
                  13 months ago

                  movsuch3 at 2024-03-24 12:16:55+00:00 ID: kwbvdit


                  Du bruger ikke hovedet på trods af at have skrevet et essay. Gj

                  • DannebotOPMB
                    link
                    fedilink
                    dansk
                    13 months ago

                    movsuch3 at 2024-03-24 12:18:18+00:00 ID: kwbviyo


                    Og husk nu børn, der er forskel på at være et liberalt menneske og liberal politisk.

    • DannebotOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      13 months ago

      MuchPomegranate5910 at 2024-03-24 23:26:47+00:00 ID: kwesyo3


      Jeg vil æde min gamle hat på, at 75% af danskerne ville ønske at de spiste mindre slik og søde sager.

      Sukker er ekstremt vanedannende.

      Jeg ser ingen anden løsning end at der skal lovmæssige indgreb til, så vi kan få indtaget af sukker helt ned på 0%.

      • DannebotOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        13 months ago

        WrongUserID at 2024-03-25 05:29:24+00:00 ID: kwg57ci


        Det har der også været tale om. Så det var da en god idé.

    • DannebotOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      13 months ago

      PewPewhmm at 2024-03-24 09:00:53+00:00 ID: kwbeed2


      Lovmæssigt indgreb, ja - forbud, nej. Et forbud vil ikke fjerne rygning, det vil skabe en minimal forbedring i antal samt åbne op for et illegalt, ureguleret marked. Man ved hvad der virker bedst. At ramme folk på pengepungen, især de unge så de ikke når at opbygge en afhængighed

      • DannebotOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        13 months ago

        WrongUserID at 2024-03-24 09:07:25+00:00 ID: kwbewhh


        Enig. Jeg kender ikke løsningen, men jeg tror heller ikke et forbud er vejen frem, med mindre det er noget med de der røgfri generationer. Der ligger formodentligt et potentiale der, jeg ved bare ikke hvordan man rent politisk kan gøre det.

      • DannebotOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        13 months ago

        AppleDane at 2024-03-24 15:26:54+00:00 ID: kwcllbp


        Man ved hvad der virker bedst. At ramme folk på pengepungen

        Det har så bare en social slagside. Der er mange, der ikke magter at skulle igennem et rygestop, eller bare at overveje det, da de har mange andre problemer, der også skal hyppes.

        Det er lidt lettere at holde op, hvis man har råd til Nicorette og andet, der kan tage opmærksomheden fra trangen.

    • DannebotOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      13 months ago

      hQjspaendingsHenning at 2024-03-24 09:04:57+00:00 ID: kwbepga


      Det kunne også være interessant at kigge på nikotinprodukter som helhed. Jeg så aldrig en snusposd da jeg tog ungdomsuddannelse og nu bærer fortove og stier tydelig præg af at det er vundet frem.

    • DannebotOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      13 months ago

      dolle at 2024-03-25 06:18:03+00:00 ID: kwg9e5p


      Måske skal man lige vente mere end to år før man konkluderer at man har nået bunden. Der vil altid være lidt udsving i sådan en statistik.

      • DannebotOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        13 months ago

        WrongUserID at 2024-03-25 06:25:17+00:00 ID: kwg9zkf


        Jeg er enig.

    • DannebotOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      13 months ago

      The-Farting-Baboon at 2024-03-24 09:58:55+00:00 ID: kwbiw3b


      Så må vennerne eller familie til at hjælpe. Eller så må man tage til AAA meetings for rygere.

      Stop nu med jeres pis med at der skal forbydes eller laves indgreb fra staten…

      • DannebotOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        13 months ago

        WrongUserID at 2024-03-24 10:16:02+00:00 ID: kwbk9rs


        Nej jeg vil ej.

        I øvrigt var det da en god idé med et slags AA-møde for rygere. Det er jo vildt svært at stoppe.

        • DannebotOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          13 months ago

          LetstryAgainJoeyjoe at 2024-03-24 10:53:14+00:00 ID: kwbnd9n


          Du bliver ikke glad før du lever under kinesiske tilstande med social credits eller hvad? hvorfor hader så mange danskere frihed og evnen til selv at have ansvar for sig selv.

          En flok voksenbørn.

          • DannebotOPMB
            link
            fedilink
            dansk
            13 months ago

            WrongUserID at 2024-03-24 11:28:40+00:00 ID: kwbqipe


            Det kan du selv være.

            • DannebotOPMB
              link
              fedilink
              dansk
              13 months ago

              LetstryAgainJoeyjoe at 2024-03-24 11:33:41+00:00 ID: kwbqz9z


              Alright, voksenbarn er måske pæntsagt.

              True manchild er vis spot on med dig lmao.

              • DannebotOPMB
                link
                fedilink
                dansk
                13 months ago

                WrongUserID at 2024-03-24 11:46:40+00:00 ID: kwbs86h


                Spejl