• Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    Secuter at 2023-07-10 09:16:50+00:00 ID: jrdrtfj


    Vores politikere er vitterligt en flok idioter. Hvem ville dog have gættet, at inkludere børn med diverse udfordringer i almindelige klasser vil give mange problemer. Ikke bare problemer for det pågældende barn, men for klassen i helhed og også for lærerne. En hel mistrivsels cirkel. Alt det, bare for at spare penge. Men spareøvelsen ender med at være en dyr fornøjelse, når det bliver svært at rekruttere lærere og du samtidig har brug for ekstra tiltag til børn som mistrives. Kasse tænkning når det er værst.

    Det bliver dummere endnu, når man tænker over hvilke ressourcer Danmark har. Vi har ingen natur ressourcer at snakke om, heller ikke stor industri. Vores styrke ligger i, at vi har mange kloge hoveder.

    De hoveder bliver fandeme kun kloge, hvis vi uddanner dem ordentligt fra start. At vi sparer på skoler og universiteter er fandeme at skyde os selv i foden. Det er så åbenlyst, at det er uforståeligt, at vores politikere kan være så blinde.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      MightyMille at 2023-07-10 11:17:30+00:00 ID: jre15gy


      Eller også gør de det helt bevidst i håb om, at vi på sigt får en dummere generation i fremtiden, som får sværere og sværere ved at sige “politikerne” aka “eliten” imod.

      Ja, ja, ja, jeg ved godt det lyder helvedes konspiratorisk, men sommetider synes jeg fandeme dette her samfund bevæger sig mere og mere i retningen af filmen “Idiocracy”.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      Desrep2 at 2023-07-10 12:41:47+00:00 ID: jre9pul


      Det har stået på længe, da jeg selv gik i folkeskole (1999-2009) var det det samme lort, vi var et par enkelte elever som oftest kunne nå at være færdige med lektionens opgave inden vores lærer var færdig med at gennemgå materialet (45 minutters lektion, 15 minutters gennemgang)

      Vi kunne derefter side og kigge ind i væggen, eller tegne hvis vi ikke gjorde det for højlydt. Det blev kun værre da vi kom op i de højere klasser hvor det var moduler (90 minutter med 30 minutters gennemgang. Men der var ikke resourcer til at finde noget mere vi kunne lave, så den dag idag, på trods af 10 år med “du bliver højtuddannet-dit/dat” sidder jeg med et papir på at jeg er uddanelsesphobisk. Tak lorte system

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      Snifhvide at 2023-07-10 11:17:24+00:00 ID: jre1552


      Nogle børn med udfordringer kan sagtens indgå i en almindelige folkeskoleklasse, uden at det går ud over de andre elever. F.eks er autisme jo et spektrum med alt fra meget dårligt til meget velfungerende personer. Et højt fungerende barn med autisme kan sagtens være i en normal klasse og trives, såfremt der er ro og forudsigelighed, hvilket langt de fleste børn i øvrigt også trives med.

      En anden løsning er de NEST klasser, der er blevet oprettet i Danmark efter amerikansk forbillede (klasser der bevidst blander børn med og uden autisme og underviser på en måde, der også ejer sig til børn med autisme). Den første i Århus var der ligefrem venteliste på at få et ikke-diagnosebarn i klassen. 2 lærere, mindre klasser og ro i undervisningen, så der er plads til at lære, kan godt tiltrække forældre til neurotypiske børn. Oveni kan kommune spare penge ved at undgå at skulle sende børn i dyre specialtilbud.