SF: Årets dårligste idé Forslaget “kandiderer til årets dårligste idé”, mener Sigurd Agersnap, der er undervisningsordfører for SF.

“Karakterer fremmer præstationspres, og det har vi slet ikke brug for. Der er ingen gode argumenter for, at børn i 4. klasse skal måles op imod deres klassekammerater,” siger han til Altinget.


Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!

The original was posted on /r/denmark by /u/No-Register3495 at 2024-02-09 08:06:07+00:00.

  • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    5 months ago

    Formal_Pangolin_3821 at 2024-02-09 15:54:11+00:00 ID: kpndome


    Jeg forstår ikke helt hvorfor du begynder at snakke om dårligere lærere? Og jeg synes at du simplificerer mange problemstillinger, generaliserer lærere og gør det hele lidt unuanceret. Har du noget empiri der understøtter, at en skoleklasse i Danmark har en ADHD prævalens på 50%?

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      5 months ago

      Razbeau at 2024-02-09 16:39:36+00:00 ID: kpnlhsq


      Sorry byttede lige om på nogle tak men omkring 3-5% af børn har ADHD og cirka 50% af dem er i skrivende stund ikke igang med en ungdomsuddannelse.

      Under 10% af dem ender med at få en videregående uddannelse. Og 25% af ADHD patienter mellem 15-24år står pt uden job eller uddannelse.

      70% af voksne med ADHD står uden for den danske arbejdsstyrke

      Over 30% af voksne med ADHD befinder sig i lavindkomstgruppen. Til sammenligning er det 7% af den resterende befolkning.

      Så det vil sige at vi totalt taber folk med ADHD på gulvet og de tal er tilbage fra 2018-2019 og det er ikke blevet bedre.

      Og hvis de ikke magter den opgave så kan jeg ikke se nogen grund til at gå i gang med at prøve at finde endnu flere problemer som så sikkert stadigvæk ikke kommer til at blive løst. Men istedet for lægger et unødvendigt pres på børnene.

      Problemet er vi stadig den dag idag tillægger det opdragelse når børnene er ukoncentreret i undervisningen. Altså for Guds skyld du skulle vide hvor mange forældre jeg har mødt som stadigvæk mener i 2024 at ADHD det handler meget mere om opdragelse og det er bare en undskyldning for at man ikke gider at opdrage sine børn.

      For deres børn fejl er jo ingenting og de kan sagtens følge med i skolen. Og det er et af de største problemer. Det er folk kun forholder sig til deres egen situation og evner at sætte sig ind i andres.

      Folk er blevet nogle egoister igennem de sidste 25 år og har lært deres børn at de kommer først og de skal kun tænke på sig selv. Og andre de må ikke vinde noget på bekostning af deres børn som ikke fejler noget selvom det sådan set bare er sådan livet er grundlæggende. Du vinder og taber og livet gå op og ned for de fleste.

      Som Kim Larsen sagde de stærke de skal sgu nok klare sig. Men der er kommet et skred hvor vi lige pludselig har sagt vi satser på de stærke og så må de svage følge med eller blive tabt. Bare se hvor meget der har været snakket herhjemme om hvor dyrt det er blevet at leve for helt normale mennesker de sidste par år siden krigen i Ukraine startede og vi efterfølgende har fået inflationen. Mennesker som både har job og karriere. Men er der nogen der snakker om de svageste i samfundet om vi måske skulle til at give dem noget mere i indkomst så det ikke er lige så hårdt næ men skattelettelser til rige mennesker det kan vi godt.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        5 months ago

        RedGribben at 2024-02-09 20:02:36+00:00 ID: kpokvul


        Altså disse forældre har delvist ret. Børn der er på ADHD spektrumet har især brug for faste rammer og strukturer, da dette kan de ikke skabe på nogen måde selv. Problemet er dog her at ADHD har et genetisk komponent, og dvs. hvis den ene forældre selv har ADHD så er de ikke selv gode til at fastsætte rammer og strukturer.

        Den anden ting, disse forældre der siger dette om opdragelse og børn med ADHD, har ikke selv sat deres børn til at lave opgaver de ikke har lyst til, imens de også skal få 20 mere børn til at gøre det samme. Deres egne børn kan være lige så forstyrrende for undervisningen, fordi deres børn har idéer om hvad der er vigtigt og hvornår. Nogle af disse forældre skriver også til deres egne børn midt i undervisningstiden, hvis skolen ikke er mobilfri.

        Til sidst så kan børn med ADHD også godt følge med i skolen, det kommer an på den struktur forældrene har givet hjemmefra og deres inteligens og nysgerrighed, disse to karaktertræk kan kompensere for ADHD’en til en hvis grad. Dette gør dog ikke at barnet ikke også skal rammesættes og lære forskellige strukturer for at gøre deres liv betydeligt nemmere.

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          arrow-up
          1
          ·
          5 months ago

          Razbeau at 2024-02-09 23:58:05+00:00 ID: kppnja9


          Ikke vis du har den grad af ADHD som hedder svær-adhd og ud af alle børn har 4-8% adhd og 1-2% af dem har det som oftest bliver omtalt som svær-Adhd Attention Deficit Hyperactivity Disorder/hyperkinetisk forstyrrelse.

          Der handler det 100% om læren kan finde ud af at gør undervisningen underholdende og spændende ellers zoner man bare ud inde i sit eget hovede.

          Man ligner 100% en der kigger på tavlen og følger med. Men der er en helt anden verden der udspiller sig inden i hovedet på dem. Og jeg taler af erfaring jeg har selv svær-adhd. Og om det så galt mit liv kan jeg intet lære fra en underviser som er en tør kiks. Mine tanker flyver bare hen i noget som jeg så finder spændende eller underholdende i stedet og det er ikke noget du kan styre det er ligesom at drømme med åbne øjne og du føler seriøst at du vågner op når der er noget der river dig ud af tankerne.

          Og den anden vej rundt vis jeg eksempelvis sidder og ser noget spændende i tv så kan min kone stå og snakke til mig. Og tror mig jeg registrere det over hovedet ikke det er som om hun slet ikke er hjemme hele verden bliver lukket ude men taber hun så noget på gulvet så er det igen som at vågne op fra en drøm.

          Også derfor det er skide svært i skolen eksempelvis for vis din lærer nu fanger din opmærksomhed og du har focus. Men så larmer en klasse kammerat og ødelægger flowet og nogle gange kan man godt komme tilbage i sit focus. Og andre gang så er det bare ødelagt af den eventuelle forstyrrelse.

          Tilgengæld kan jeg lære alt på ekstremt kort til vis det har min interesse og huske stort set alt en god underviser(underholdende og sjov) har fortalt. Det kræver bare ro til at holde focus.

          Og efter som det er et faktum at alle lærere bedre ved eksempelvis leg og sjov. Men du selv der stadig kan have det problematiske med svær-adhd så burde vi gå meget mere i den retning. Og få de elever med så de ikke skal gå hele livet og tror de er snot dumme og opgive livet før det er begyndt fordi de ikke finder grammatik og geometri spændende.

          • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
            link
            fedilink
            dansk
            arrow-up
            1
            ·
            5 months ago

            RedGribben at 2024-02-10 06:43:08+00:00 ID: kpr2vtn


            Nu er skolen ikke beregnet til de grælleste tilfælde af hverken ADHD. autisme osv. Det er her vi har specialtilbud.

            De 4-8 % du snakker om, det er slet ikke sikkert det er ADHD, der er en lang række ting der giver nogle af de samme symptomer som ADHD. Psykiatere kommer også hurtigt til at fejldiagnosticere i nogle tilfælde, barndomstraumer og ADHD har meget overlap, her har ADHD et par som ikke er på barndomstraumer og omvendt. Det er de færreste psykiatere der går dybt nok ned i en udredning til at skille de to ad. Derudover så er der mange børn der i dag fylder sig selv med så meget dopamin, at de ikke kan koncentrere sig når de så skal have undervisning, fordi de er vandt til at blive bombarderet med det i hele deres fritid, så hvis de ikke får en dopamin udløsning af at lytte til læreren, men de gør det af at spille tetris, snake eller whatever så gør de det i stedet.

            Så er der altså også forskel på hvad folk synes er spændende eller hvad der er en spændende undervisningsmetode, så dine forventninger til skolesystemet er komplet urealistiske, og du vil bare tabe nogle helt andre på gulvet. Det sidste er forøvrigt også en myte, de fleste lære bedre når der er en del leg og sjov indvolveret, men hvis det bliver for sjovt så er læringsoutputtet lavere. Fordi barnet koncentrere sig slet ikke om det de skal lære, men bare have det sjovt. Så det er ikke et faktum at man lære bedste ved leg og sjov, det er en myte der bliver genfortalt.

            Det du definerer som en god underviser, er heller ikke nødvendigvis en god underviser for alle, det kan godt være det er en god underviser for dig. Nu skal vi ikke lave et skolesystem efter folk der har ADHD når største delen af befolkningen som sagt ikke har ADHD. Desuden så har alle godt af at lære om behovsudsættelse, og dette får man tættest ind på kroppen når man faktisk keder sig.