• Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    PrinsHamlet at 2023-11-05 11:06:04+00:00 ID: k7wuqqj


    Det er et nonsens argument at produktion af el biler forurener, det gør produktion af benzin biler også og så forsætter hele benzin og olie industrien med at forurene mere i bilens levetid.

    Det er skam ikke noget jeg finder på, jf. “elbilerne fødes med noget større klimagæld end brændstofbiler”. Det skyldes batteriet, ikke produktionen af resten af bilen, der formentlig forurener mindre, fordi elbiler faktisk er simplere konstruktioner.

    I samme link kan du se at CO2/km-besparelsen for en elbil svarer til omkring 50% af en benzinbil i hele bilens levetid, selvom det ikke overraskende varierer en del mellem små/store biler, motorstørrelse osv.

    Klimarådet har beregnet at:

    Dansk strøm (til kørslen) indgår netop i den nok mest relevante undersøgelse, Motor har kunnet finde. Den kommer fra Klimarådet og er udarbejdet i efteråret 2018. Her ligger en elbil på ca. 90 gram CO2 pr. km. En god dieselbil lander på ca. 165 gram, mens en moderne benzinbil ryger op på ca. 210 gram. Elbilen er altså her ca. 45 procent mere klimavenlig end dieselbilen.

    Her kan man så pege på at benzinbilen er 55% ringere, men Klimarådets belastningsberegning for elbiler er baseret på et batteri på 40 kWh, der ikke er standard længere.

    I en BYD Dolphin, den billigste elbil på markedet, er batteriet på 60 kwh og det øger belastningen markant. For ikke at tale om hybrider, som er miljømæssigt helt til hest.

    Så jeg står ved det “nonsens”, jeg skriver! I Danmark har vi heldigvis mest grøn strøm i hanerne, men i udlandet er regnskabet noget grimmere, fordi man stadig fyrer med kul, gas osv. i kraftvarmeværkerne, så strømmen er mindre grøn end herhjemme.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      TheDanishDude at 2023-11-05 11:34:51+00:00 ID: k7wx7ay


      Siden hvornår er en 50% besparelse på Co2 udledningen ikke godt nok? Det giver ingen mening for mig at høre det som argument “jaaaamen, vi sparer jo kun det halve måske så det er ikke så grønt alligevel” hvad havde så været godt nok? 70%? 80%? Hvornår har sådan et vidunder middel eksisteret uden at det har været bygget på en løgn?

      Hvis ikke vi støtter op om teknologien så bliver der ikke arbejdet på det, se hvor lang tid benzin industrien brugte på at opkøbe el bil og brint bils ideer for at smide dem i et mørkt arkiv fordi der ikke var interesse for dem, nu hvor interessen så er tilbage går udviklingen pludseligt meget hurtigt, så længe man bliver ved med at argumentere for benzin/diesel og køber disse, så sker der ikke noget.

      Der arbejdes jo heldigvis også på at både energi produktion og batteri produktion bliver grønnere.