• Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    TempusFugitCeler at 2023-07-10 10:37:40+00:00 ID: jrdxr9t


    Enig. Mange børn, selv børn uden diagnoser, trives ikke. Jeg tror det skyldes at børn nu til dags er mere overstimuleret (skole, sociale medier, nyheder), og det er svært som barn at finde fodfæste eller ro i dette hamsterhjul. Det samfundsmæssige pres samt at deres fremtid nærmest er “set in stone” (10 års skolegang, uddannelse, arbejde til at man er 67 år), kan i den grad også påvirke trivslen.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      TheDanishDude at 2023-07-10 13:25:48+00:00 ID: jreexpv


      Ja jeg oplever tit at børn fra min datters klasse både skal være små fodbold stjerner og akademiske genier allerede, alle arbejder hårdt på at gøre deres børn til de bedste fordi de bliver opfordret til det fra alle sider.

      Hvad f skete der med bare at løbe ud og lege på gaden med vennerne efter skole?

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        TempusFugitCeler at 2023-07-10 13:54:53+00:00 ID: jreiow3


        Børn bliver i en for tidlig alder påduttet mange krav, og de får sjældent lov til at lytte til deres egen mavefornemmelse. Det er begrænset at kunne kede sig, og lade sig inspirere af nuet, i denne hektiske samfundsstruktur.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      Cerenia at 2023-07-10 11:28:20+00:00 ID: jre25a6


      Bingo. Vi får dysfunktionelle mennesker i et dysfunktionelt samfund. Børnene fejler intet, det er miljøet den er gal med.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        Aglais-io at 2023-07-10 11:43:36+00:00 ID: jre3lg0


        Det er nok forkert at sige at de ikke “fejler noget”. Den stress og mistrivsel og angst osv osv der udløses af at leve i og vokse op i det lort, den er jo reel. Og når først problemerne er opstået, så er der jo ikke sådan, at alt bliver kanon godt, så snart vi lige omlægger samfundet. Ikke at det skal være en årsag til at fortsætte som vi gør, men de, der har fået problemer AF det samfund her, de skal jo stadig hjælpes. Når du er gået ned med stress, bliver du heller ikke rask, så snart vi fjerner årsagen…

        Derudover, de børn der faktisk fejler noget, uafhængigt af at samfundet er som det er, de bliver jo også MERE syge end de behøver at være.

        At vokse op som autistbarn inkluderet i en stor folkeskoleklasse i stedet for at få den hjælp du har behov for fra start, bare fordi du jo er “så velfungerende” (læs: kaster ikke med ting, råber eller slår, følger fagligt med), det kan nemt føre til enormt udbrændthed i teenageårene eller tidligt i voksenlivet. Man fejler faktisk noget (autist!) men stress, angst, depression, tvangshandlinger og tanker, endda psykotiske træk, det var unødvendigt og kunne have været undgået.

        Hvis vi går “tilbage” til den skole hvor der var “mindre mistrivsel”, så skal vi stadig rent faktisk hjælpe de børn, der “fejler noget”. Og vi skal hjælpe dem, der ER blevet syge.

        Ideelt lavede vi meget mere om på alt. Den ro mindre klasser og flere voksne og pædagoger giver til autistiske børn, det har neurotypiske børn nok også meget godt af. Inkluder den vej rundt i stedet.

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          arrow-up
          1
          ·
          1 year ago

          Cerenia at 2023-07-10 12:04:22+00:00 ID: jre5ota


          Det er også det jeg siger ☺️

          Børnene er helt normale men bliver syge af et sygt samfund. Børnenes psykiske problemer kommer som reaktion på det samfund og det miljø vi byder dem. Vokser op med mindreværdskomplekser, dårligt selvværd, ingen kontakt med sig selv og egne behov, ikke kontakt med egen krop, angst, depression, adhd mv senere i livet og skal have hjælp. Det håber jeg de får, men med ventetider på år til psykologer mange steder så er det heller ikke nemt.

          Der skal drastiske tiltag til. Men jeg er glad for at vi så småt er ved at anerkende at problemet er der og det ikke er holdbart i længden.

          Jeg var selv et af de børn som blev tabt og havde det svært. Heldigvis som voksen er jeg fundet hjem i mig selv igen og har ikke mere angst eller depression, selvom jeg led af det helt fra barnsben. Men det krævede dælme meget. Synes godt vi kan byde vores børn bedre. Nu kan jeg se hvor meget af mit som kom fra et sygt samfund.

          Kan anbefale bogen ‘the myth of normal’ hvor psykiater Gabor Mate kommer meget mere ind på det.

          • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
            link
            fedilink
            dansk
            arrow-up
            1
            ·
            1 year ago

            Aglais-io at 2023-07-10 12:06:26+00:00 ID: jre5wb4


            Men det er så jo ikke det du siger. Børnene er IKKE alle helt normale. Jeg havde ikke undgået at være autist, hvis bare skolen var anderledes. Så havde jeg været et autistbarn i trivsel, men stadig autist.

            • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
              link
              fedilink
              dansk
              arrow-up
              1
              ·
              1 year ago

              Cerenia at 2023-07-10 12:10:26+00:00 ID: jre6bqm


              Jeg taler ikke autisme generelt, men børn der er ramt af det jeg beskrev ☺️

              Jeg tror også at alle uanset om man har autisme eller angst eller noget tredje vil gavne af at samfundet skruede forventningerne ned og der var mere fokus på trivsel og kreativitet end perfektionisme og at yde. At du kun er noget værd når du yder noget. Det er så forkert.

              Det er sådan set bare min pointe ☺️

              Jeg tænker ISÆR at børn med autisme har det svært i vores folkeskole. Og (nogle) raske børn bliver syge af det også. Hvor børnene ikke fejler noget men har en ganske naturlig reaktion på noget usundt.

              Jeg taler altså ikke her om diagnoser og sygdomme som er med fra fødslen af forskellige årsager - taler om ganske almindelige, sunde raske børn som i tidlige aldre får angst, depression mv fordi miljøet er så pisse giftigt.

              • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
                link
                fedilink
                dansk
                arrow-up
                1
                ·
                1 year ago

                Aglais-io at 2023-07-10 12:46:39+00:00 ID: jrea91f


                Du nævnte dog også adhd, som en ting man “får” senere i livet pga. f.eks. skolegang. Det er det heller ikke. Man kender ikke til hele årsagen bag ADHD, men sandsynligvis er både arv og miljø i graviditeten og i den meget tidlige barndom relevant. ADHD har man allerede, når man starter i skole, eller også har man det ikke. Og artiklen her har så et barn med ADHD som hovedperson. Deraf min antagelse at du ikke kun snakker om de helt normale børn, der bliver ramt af stress og angst osv. på grund af deres skolegang.

                • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
                  link
                  fedilink
                  dansk
                  arrow-up
                  1
                  ·
                  1 year ago

                  Cerenia at 2023-07-10 13:17:03+00:00 ID: jredufm


                  Så minus ADHD, det var en fejl. Min pointe er stadig relevant og tydelig. Føler du bare skriver alt hvad du kan for at sige mig i mod 😅 Har slettet ADHD nu. Tror dog stadig ligesom Gabor Mate påstår at ADHD også kan skyldes vores syge samfund og tidlige trauma heraf, men det er en anden snak ☺️ (psykisk sygdom samt traumer kan nedarves også fra tidligere generationer)

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      MightyMille at 2023-07-10 11:20:48+00:00 ID: jre1g33


      De skal sgu nok nærmere arbejde til de bliver 70+. Mon ikke politikerne nok skal få det spoleret yderligere for dem indenfor nærmeste fremtid.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        TempusFugitCeler at 2023-07-10 11:49:55+00:00 ID: jre47yo


        Desværre har du nok ret, men det er netop påstande som denne (selvom at jeg er enig i din kommentar), der gentagende gange tager håbet fra børnene. Børn er observante og har erkendt at fremtidsudviklingen ikke er for menneskets bedste men derimod for samfundets bedste.

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          dansk
          arrow-up
          1
          ·
          1 year ago

          MightyMille at 2023-07-10 12:49:46+00:00 ID: jrealk0


          Jeg er helt enig. Det ser ikke ligefrem lyst ud. Jeg forstår godt, hvorfor flere og flere unge vælger at blive frivilligt barnløse.

          • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
            link
            fedilink
            dansk
            arrow-up
            1
            ·
            1 year ago

            TempusFugitCeler at 2023-07-10 13:30:57+00:00 ID: jrefl8j


            Forhåbentligt sker der en ændring, når regeringen er skiftet ud med generationen under dem, men dette sikre alligevel ikke et ordentligt velfærdssamfund på sigt.

            Jeg forstår udemærket også, hvorfor flere og flere unge vælger at blive frivilligt barnløse. Det er måske også det eneste, der kan fremvise over for regeringen, hvor utålelig arbejds- og levevilkårene er blevet.