• Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    11 months ago

    casperghst42 at 2023-08-07 08:26:36+00:00 ID: jv4w7kx


    Det er jo en service (altså en offentlig service) og som mange forskere siger, så skal en en offentlig service ikke umiddelbart give overskud - det er jo en service der støtter samfundet. Så hvis man giver nok tilskud så priserne bliver til at betale og hvis der er nok dækning så er der sikkert også flere der vil benytte denne service. Det gør så at man måske kunne få flere skatte kr. ind ved at flere får et arbejde (lidt svært argument, da der pt. er fuld beskæftigelse i Danmark), og derved som samfund tjene penge.

    Altså den gode gamle tete om at man skal give øre ud for at tjene kr. …

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      11 months ago

      sorped at 2023-08-07 18:15:03+00:00 ID: jv6w0t8


      En del af problemet er vel at opgaven med buskørsel langt henad vejen er privatiseret. Private firmaer byder ind for at få en mulighed for at tjene penge. Vi skal tilbage til at det er staten/regionen/kommunen der driver trafikselskaberne, og det vil nok falde mange for brystet at offentlig trafik skal nationaliseres.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        11 months ago

        casperghst42 at 2023-08-07 18:31:19+00:00 ID: jv6ymm5


        Jeg tror at der visse ting der er bedst ved at blive drevet af staten, at det så måske koster nogle penge er nok noget vi skal have råd til at betale. Bare se på hvordan PostNord har det - det er da ikke blevet bedre siden det blev privatiseret, og det koster sikker staten ligeså mange penge som tidligere.