• Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    11 months ago

    wasmic at 2023-08-07 08:10:47+00:00 ID: jv4v1vg


    Det her er faktisk et af de punkter hvor jeg har store forhåbninger til selvkørende teknologi.

    En selvkørende bil vil stadig have betydelige driftsomkostninger, især hvis man skifter til en kilometer-baseret afgift som erstatning for den nuværende registreringsafgift. Små selvkørende busser vil kunne drives i timedrift eller halvtimesdrift på ruter som måske kun har langt mindre drift i dag, eller ingen overhovedet. Det vil tillade langt bedre forbindelse hvor der ikke er nogen togbaner, og kan give stabil, regulær drift til flere områder af landet. De vil også kunne fungere som tilbringerlinjer og dermed gøre togbaner langt mere attraktive end de er i dag.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      11 months ago

      srdoe at 2023-08-07 12:16:47+00:00 ID: jv5flc1


      100% selvkørende teknologi er kun realistisk i de tilfælde hvor kørslen sker under meget kontrollerede forhold hvor man kan bygge kontrolinfrastruktur op omkring ruten. Det er derfor selvkørende tog og metroer kan lade sig gøre, og det er også derfor forsøg med selvkørende minibusser involverer geofencing, baner forbeholdt bussen, (ordentligt vedligeholdt) vejmarkering maskinen kan navigere efter, meget begrænsede ruter, og lignende tiltag.

      Men det du vist snakker om er busser der kan køre på ruter der ikke er velbetjente i dag, dvs. ude på landet på tilfældige veje.

      Fuldstændigt selvkørende biler og busser er fri fantasi, uanset hvad Elon har brugt de sidste 5 år på at påstå han har lige om hjørnet i næste beta. Der er ingen forventning om at vi når SAE niveau 5 inden for nærmeste fremtid (eller overhovedet), og heller ikke SAE niveau 4 uden for kontrollerede forhold.

      Så snart du kommer udenfor kontrollerede forhold (eks. kørsel på landet på vej der ikke er perfekt vedligeholdt), så bliver fuld autopilot upålidelig, og så skal der sidde en chauffør klar til at tage over. Hvis han alligevel skal sidde der, så kan han lige så godt køre bussen.