• Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    11 months ago

    mugadoo at 2023-08-07 07:42:43+00:00 ID: jv4syxe


    Hvordan? Chaufføren skal have løn uanset om han kører bus eller sidder og venter på opkald. Chaufførløn er den største driftsomkostning til kollektiv trafik. Der skal være nok busser til at køre i myldretiden, så den nuværende busflåde skal opretholdes. Altså sparer man ikke direkte noget her. Måske kan busserne afskrives over en længere periode pga. mindre slid, men så skal der til gengæld indkøbes telebusser. Den eneste potentielle besparelse ligger så på brændstof, men jeg vil tro, at det er begrænset.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      11 months ago

      Objective-Drop8926 at 2023-08-07 07:49:02+00:00 ID: jv4tfqh


      Telebusser køre fra a til b om der er nogen med eller ej, forskellen ligger de vælger den korteste rute baseret på hvem der har ringet og bedt om st komme med og hvor de skal, hvilket effektivisere ressourcen og i mange tilfælde kan man nøjes med en stor minibus, hvilket er billigere i indkøb og drift end en rigtig bus.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        11 months ago

        mugadoo at 2023-08-07 07:58:32+00:00 ID: jv4u52o


        Jeg er helt enig i, at hvis man udelukkende kan klare kørsel med en minibus, er drift og indkøb billigere. Men hvis man skal have den almindelige bus til at køre i myldretiden som du foreslog, så er det jo en dyrere løsning, da den bus også skal indkøbes og vedligeholdes.